Repatriëring door ANWB

Repatriëring door de ANWB

Door A.J.M. Beersma

Het kan een ieder gebeuren dat door een ongeval of ziekte tijdens de vakantie de auto en caravan moet worden teruggehaald. Je hoopt dat het je nooit zal overkomen. Zo ook een medekampeerder bij ons op de wintercamping, die op zijn laatste skidag zijn sleutelbeen breekt. Met hem en zijn vrouw heb ik een jaar later een vraaggesprek hoe een en ander is gegaan en vooral hoe hebben zij dit ervaren. Hier volgt het relaas van hun beleving.

Op een middag, nagenoeg voor het sluiten van de skiliften en een paar dagen voor het vertrek naar huis, gebeurde het; “Ik weet nog niet hoe, maar opeens lag ik daar, en voelde een stekende pijn in mijn schouder”, zo vertelde mij de onfortuinlijke skiër. Met een ziekenauto ben ik vervoerd naar het plaatselijk particuliere hospitaal, en ben geopereerd aan mijn gebroken sleutelbeen. Na een twee dagen in het ziekenhuis mocht ik weer naar de camping, waar inmiddels op aanwijzing van mij en mijn vrouw, behulpzame medekampeerders de zaak hebben afgebroken en ingepakt. Deze hulp hebben wij zéér op prijs gesteld Met een paar laatste telefoontjes en aanwijzingen stond onze combinatie klaar om door een chauffeur van de ANWB naar huis te worden gebracht.

Ook werd door ANWB gevraagd of de patiënt goed in staat was om de reis op deze wijze te maken en de keuze gelaten om de auto en caravan per vrachtauto (ambulance) naar huis te brengen en zelf terugvliegen naar Nederland, maar wij hebben gekozen voor de optie, chauffeur. Op de afgesproken tijd arriveerde de ANWB man op de camping.

Na kennismaking en het bespreken van het reisplan, inspecteerde de chauffeur de combinatie alvorens de reis te aanvaarden. Uit zijn manier van optreden en rijden merkten wij dat deze chauffeur zeer ervaren was en uiterst correct met auto en caravan omging. Zich keurig aan de verkeers- snelheid regels houdend, stopten we ook regelmatig voor een korte pauze. Onderweg bespraken we waar we het beste zouden kunnen overnachten, ook gaf de chauffeur de indruk dat het werk wat hij doet in een goede ambiance gaat met de ANWB en er geen druk ligt op tijd of anderszins. Tegen zessen stopten we bij Geiselwind, waar we een prima hotel met een goede parkeerplek voor auto en caravan vonden.

Goed geslapen en na een prima ontbijt vertrokken we om 09.00 uur , om de reis te vervolgen. Tegen 17.00 uur waren we thuis en onze combinatie werd keurig op de oprit geparkeerd. Op de vraag onzerzijds of wij hem naar het station konden brengen, prefereert de ANWB man die ook wegenwacht was geweest, naar het station te lopen om zo nog frisse lucht en conditie op te doen.

We namen hartelijk afscheid en bedankten hem voor zijn professionele aanpak. Na een aantal dagen nam de ANWB contact met ons op om te evalueren en of er nog op of aanmerkingen waren. Ondanks het vervelende ongeluk is alles al met al door het hebben van een Reis en Kredietbrief uitstekend geregeld.

Ook hebben wij nog een dank E-mail gezonden naar de ANWB, met de vermelding dat wij uitermate content zijn geweest omtrent de gehele gang van zaken en de repatriëring uit Oostenrijk. Geïnteresseerden die meer informatie omtrent dit bovenstaande willen kunnen in contact komen met de betrokkene via het E-mailadres van deze website.

A Beersma

Altenmarkt 2010.