2020 Najaar Nederland

Najaar September 2020 (Coronavakantie).

Eind Maart 2020 komen we thuis van de wintersport in Altenmarkt im Pongau.

Door de “Platzwirt” van camping Passrucker wordt ons in het weekend van 15 Maart meegedeeld dat de camping moet sluiten vanwege de Corona uitbraak.

Gelukkig was het plan al om dit weekend “hoppend” naar huis te gaan, maar nu moesten we vertrekken. De volgende morgen zijn we na de financiële plichtplegingen vertrokken via de A10 richting Salzburg.

Bij de grenspost Walserberg worden we gecontroleerd door de politie en na enkele vragen te hebben beantwoord kunnen we doorrijden. We nemen ons voor om maar zo snel als mogelijk naar huis te rijden. Na 500km overnachten we voor de laatste keer bij “Erwin Hymer” in Wertheim. Dit complex waar we gratis kunnen overnachten is verkocht aan een Amerikaanse firma die andere plannen heeft met dit bedrijf. Na lekker gegeten hebben met de kennissen van de wintercamping vertrekken we de volgende morgen richting Nederland. Ondanks het vervelende einde van deze vakantie kunnen we terugkijken op een mooie wintersport.

Na enkele zeer warme weken op ons balkon doorgebracht te hebben “kriebelde” het toch. Normaal zijn we gewend om na de wintersport vakantie door te gaan naar Italië of Kroatië, maar dit keer zit dat er niet in. We besluiten om een aantal weken op reis te gaan, maar dan wel in Nederland.

Zo gaan we op 5 September richting Giethoorn om mijn zus en man te bezoeken.

Nog nooit hebben we gereserveerd bij een camping, maar bij aankomst op camping ’t Heetveld in St Jansklooster is alles vol! Tot overmaat van ramp begint het keihard te regenen. Na even zoeken in de campinggids, bellen we in de omgeving diverse campings. Alleen camping Kleine Belterwijde heeft nog wat ruimte voor ons. De plek is enigszins buiten de camping tussen de vele vaste stacaravans.

De plek is klein en met enige improvisatie zetten we de EribaNova 580 op z’n plek. (Leve de Mover).

Camping Kleine Belterwijde

Vaste Belterweg 3 Belt Schutsloot. Overijsel.

0031383866795 Email: camping@kleinebelterwijde.nl

Watersportcamping mooi gelegen aan het water van de Belterwijde.

Camping is gericht op watersport en kamperen.

Jachthaven met boothelling en veel vaste plaatsen.

Verhuur van boten. Verhuur van hutten. Nieuw sanitair. Douchemuntjes. Wasserette.

Kampeer plaatsen met grasbodem en schaduw van hoge bomen.

Camping is kindvriendelijk met speeltoestellen-Strandje-Sportvelden-

Jeu de Boule-Basketbal-Volleybal.

Plaatsen aan het water met elektra en water aansluiting.

Omgeving: Giethoorn-Dwarsgracht-Beulakkerwieden-Blokzijl.

Fietsen-Vissen-varen-Kanovaren-Windsurfen-Wandelen.

ACSI in voor en naseizoen ex gemeentebelasting.

Maandag 7 September vertrekken we naar Diffelen-Hardenberg.

7-9-2020.

Camping de Vechtvallei. Na een prettige ontvangst bij de receptie de caravan op zijn plek nr.86 gezet. Een ruime plaats ruim 100m2 met water, stroom en afvoer aansluiting. Dus van alle gemakken voorzien. Na de middag een rondje over de camping gemaakt en ons verwonderd hoe deze camping is. Alle voorzieningen zijn aanwezig.

Op deze rustdag van de Tour de France, TV gekeken. Buiten is het fris en regenachtig.

8-9-2020.

Na de koffie richting Hardenberg gereden. Tot onze verbazing zijn in deze grote plaats alle winkels van de bekende ketens. Ook wemelt het van de toerristen die voornamelijk op de fiets zijn en zo de omgeving verkennen.

Het weer is zwaar bewolkt, maar er komt mooi weer aan!

9-9-2020.

Het motregent als we na de koffie in de auto stappen om een tochtje te maken naar Ootmarsum. De navi geeft 33km aan.

Ruim 20 jaar geleden zijn we hier ook eens een weekend geweest. In het kunstenaars stadje zijn vele toeristen, die op de plaatselijke terrassen zijn neergestreken en de koffie met appeltaart en slagroom zich goed laten smaken.

Door het coronavirus zijn de meeste mensen van onze leeftijd in Nederland op vakantie.

De vele galerieën met gedrapeerde kleden showen hun handel. Ook zijn er diverse glasblazerijen en ateliers met schilderkunst.

Door zijn middeleeuwse uitstraling is Ootmarsum een parel in het Overijsselse Dinkelland.

10-9-2020.

De zon schijnt en het is al warm. De meteorologen voorspellen een Indian Summer, (Alte Weiben Sommer) met temperaturen boven de 25gr C.

Na de koffie met de tandem een stuk gefietst, heen en terug naar Hardenberg. Een mooie route over smalle fietspaden door een afwisselend landschap. De zon schijnt volop maar wordt later door bewolking afgelost.

Na de lunch in de caravan genieten we van de langste etappe van de Tour de France (218km) op TV.

11-9-2020.

Na de koffie doen we boodschappen en fietsen een aantal kilometers met de tandem. Wat we steeds ondervinden is dat de pedalen regelmatig de grond raken. We vermoeden dat dit aan het wegdek ligt.

Deze is af en toe rond en onregelmatig.

Het wordt steeds erger met de pedalen totdat we tot onze schrik zien dat de bovenbuis van de vouwtandem is gescheurd. De trapas komt daardoor steeds dichter bij het wegdek. Verder fietsen wordt onmogelijk.

Goede raad is duur! We besluiten de fiets te laten staan om hem later met de auto op te halen. De camping ligt ongeveer op 4km van de plaats waar we de tandem achter laten. Via een fietspad met een tunneltje onder de N36 door bereiken we Diffelen waar de camping is.

Onderweg vraag ik aan een boer die op zijn tractor zit, waar hier in de buurt een smid is die ons kan helpen om de tandem te repareren. De agrariër legt ons uit, dat in Rheeze niet ver van hier, een bedrijf is dat ons kan helpen.

Bij de camping aangekomen drinken we eerst wat, want het is behoorlijk warm na een intensieve wandeling.

We nemen water mee in de auto en net als we op weg zijn realiseren we ons dat het tunneltje te smal is en we er niet met de auto onder door kunnen rijden.

Dit is het begin van een rit van minstens 40km door de omgeving om de tandem terug te vinden.

A: We hebben niet de moeite genomen om exact de plaats te duiden.

B: Geen weg c.q. straatnaam, fietsknooppunt nummer, alleen maar dat er een ANWB fietsbordje staat.

Via onverharde wegen dwars door het natuurgebied zien we nog een ander weggetje met een tunnel waar we door kunnen. De tandem is nu snel gevonden en gelijk door naar de lasser gebracht.

De volgende dag kunnen we de fiets weer ophalen. Het heeft wel een opknap beurt en een likje verf nodig om het weer toonbaar te maken.

17-9-2020.

Het is prachtig nazomer weer. Al de hele week met op maandag 33gr.

Na woensdag wordt het iets koeler maar met een blauwe hemel en veel zon.

De tandem is weer gerepareerd en we fietsen naar Hardenberg. Een middelgrote plaats die veel biedt en onverwacht groot is. Daar een wandeling langs de Vecht Boulevard gemaakt en gewinkeld in de stad.

De omgeving is afwisselend, bossen en landbouwgrond afgescheiden door hoge bomen (coulissen).

Opvallend zijn de vele vennen met recreatie strandjes. De vele fietspaden leiden je langs pittoreske dorpjes met boerderijn op de Brink.

Stadjes zoals Ommen en Hardenberg liggen op fiets afstand. Opvallend zijn de vele grote campings, compleet met zwembaden en glijbanen, maar ook vele boeren campings. Horeca is langs de vele fietsroutes ruim voorhanden, alsmede de kraampjes aan de routes met artisanale producten in vele soorten. Honing, Jam, Eieren en zelfs melk per liter direct van de koe....

Na drie weken met prachtig weer gaan we naar huis.

Camping De Vechtvallei.

Rheezerweg 76. Diffelen/Hardenberg. Overijsel

Tel: 0031523251800. Email: info@devechtvallei.nl

Vriendelijke receptie-broodjesservice-kleine winkel-terras met Horeca.

Grote familie camping met alle faciliteiten. Vaste en aparte veldjes voor Toercaravans Campers en Tenten. Verhuur van Safaritenten-Huisjes en Groeps accommodaties.

Net en toereikend sanitair. Gehandicapten vriendelijk.

Kampeervelden met grasboden en schaduw. Ruime plaatsen 100m2 met water, stroom en afvoer.

Diverse speeltoestellen en overdekt zwembad. Kindvriendelijk. Sportvelden-Voetbal-Volleybal.

Omgeving: Netwerk van fietspaden (Elektrische fietsen verhuur op de camping) Wandelen in bosrijke natuurgebieden. Vissen nabij camping.

Uitstapjes: Hardenberg (stad met alle bekende winkels in een fijne ambiance).Ommen (historische plaats). Ootmarsum (kunstenaarsdorp). Coevorden (oude vestingstad) .Slagharen (ponny en pretpark) grensplaats Nordhorn (Duitsland)

ACSI in voor en naseizoen. WiFi tegen betaling.