2010 Wintersport Oostenrijk

Zaterdag 6 februari was het plan om tegen 7 uur op te staan en de laatste zaakjes voor te bereiden.

Alles dicht, stekkers eruit en de CV ketel op continue stand. Maar wat blijkt? Mist. Pot dichte mist. Het is nog donker en het heeft geen zin om zo te vertrekken. We duiken weer in bed en vallen in slaap om tegen 8.30 uur wakker te worden. Het is nu licht en nog steeds mist. Toch maar gaan en om precies 10 uur draaien we de A 9 op, waar het zicht tussen de 100 en 150 meter is. Het is zaterdagmorgen en nog vrij druk, maar gelukkig geen files.

Het gaat voorspoedig, en besluiten bij Hunxe koffie te gaan drinken.

De parkeerplaats is zo vol met vrachtauto’s die het weekend overstaan dat er geen plaats is voor onze combinatie. Dan maar door, om even later op een gewone “parkplatz” de thuis gezette koffie te drinken.

Even voorbij Keulen tanken we bij een Aral pomp, en ondanks dat we al een behoorlijk eind de grens zijn gepasseerd is de mist hier en daar nog hardnekkig.

We vrezen een beetje voor de Spessart, het gebied tussen Aschaffenburg en Würzburg maar het valt mee en om 15.30 passeren we Wertheim, de plaats waar we ook kunnen overnachten. We rekenen uit dat het nu nog 2.5 uur naar Kratzmühle is, als er zich geen files of andere ongemakken voordoen.

Het scheelt morgen weer, en wat moeten we al om 4 uur met de pootjes uit?

We gaan door, om even later, wanneer rode remlichten ons waarschuwen dat er wat aan de hand is.

Langzaam rollen we door om even later een auto op z’n kop midden op de autobahn te zien liggen. Het was net gebeurd, want alleen een Duitse ADAC auto was ter plaatse. Via de vluchtstrook kunnen we voorbij de unfallstelle. Even later horen we op de radio dat er al 6 km stau achterstaat. Tegen 18.30 bereiken we de afslag Kinding-Kipfenberg, en nu is het nog 4.5 km naar de camping.

Tanken doen we morgen wel als het weer licht is. De Aralpomp ter plekke is gelegen aan een rotonde en is in het donker onoverzichtelijk.

Na € 18 bij de receptie van de camping te hebben afgerekend draaien we de pootjes uit en genieten van de erwtensoep uit ons “akertje”, een trouw attribuut dat al vele jaren onze metgezel is.

De volgende dag vertrekken we van Kratzmuhle bij een flauw zonnetje, tanken vol en de reis gaat voorspoedig. Geen enkel oponthoud en een droge weg.

In Altenmarkt aangekomen plaatsen we ons op de plek en wassen we de zijde waar de voortent aankomt (de rest komt morgen).

Het weer is goed en voor de komende twee dagen wordt zon voorspeld. Maandagmiddag is alles naar wens, de boel staat en is schoon. Ik ga nog even een paar uur naar de Bifang skipiste om het gevoel te krijgen, wat voelt alsof ik niet ben weggeweest. Prima sneeuw (pulver) met een wat harde onderlaag.

Dinsdag is het weer zonnig en we kunnen buiten aan de koffie. Ook besluit ik nog even te gaan skiën. S’ middags zijn we gaan wandelen langs de Enns en doen nog wat boodschapjes bij Billa. Nu luitjes dit is het weer, na vermelding dat het wel erg koud is s,nachts. We hadden -11.3 gr en dat er voor vandaag, woensdag, donderdag en vrijdag ongeveer 25 tot 40 cm neusnee kan vallen. Prachtig toch!

Hier volgt een verslagje van de tweede week in Altenmarkt.

De weergoden zijn ons bijzonder goed gestemd, na enkele dagen bewolking en lichte sneeuwval is het nu zonnig.

Staalblauwe lucht en een stralende zon.

Wel koude nachten van min 10 gr of meer.

Dinsdag hebben we Lien van Salzburg gehaald. Precies op tijd is ze geland, en een uurtje later waren we weer in Altenmarkt bij haar pension.

De volgende dag zijn we gelijk naar Zauchensee gegaan, waar de dames heerlijk van de zon genieten en ik ben gaan skiën. Het is wel druk vanwege de carnaval en de semester vakanties. Volgende week zijn de Nederlanders aan de beurt van Noord Nederland. Op de camping is het ook aardig druk.

Vele Duitse kampeerders voor enkele dagen. Ook zijn er Zweden en Noren dit jaar. Het is wel vreemd zonder Hannie en Leen en bijna iedereen vraagt waarom ze er niet zijn.

Dan leg ik uit dat het goed gaat en dat ze zeker volgend jaar weer van de partij zijn. De weersverwachting voor de komende dagen is, stijging van temperatuur regen overgaand in sneeuw en zondag weer zonneschijn.

3de week.

Vandaag zondag 21 februari. Letterlijk een zondag want er is geen wolkje aan de lucht. Kaiserwetter; zegt men hier. Vandaag ga ik skiën in Zauchensee want na de lichte sneeuwval van gisteren moet het heel mooi zijn. Pulversnee, en dat is werkelijk het geval wanneer ik om 10 uur mijn eerste afdaling maak in de richting van Flachauwinkl, waar twee oude liften geheel zijn vernieuwd. De oude 4 zitter gondel is nu een 8 zitter geworden, en de vroegere Gloneralm lift is van een 3 zitter naar een 6 zitter compleet nieuw gebouwd. Het is prachtig weer, zonnig en prima sneeuw.

Ook, met een beetje druk van Elly heb ik een helm aangeschaft, en ik ben zeker niet de enige. Zeker 95% van alle skiërs hebben een helm op. Voor kinderen is het op “skikurze” zelfs verplicht gesteld door de Oostenrijkse overheid.

Dinsdag naar Schladming geweest, de dames winkeltjes en ik skiën op de Planai, vandaar door naar Hauser Kaibling. Hier ben ik ook al eens geweest met Janus en heb toen mijn camera ergens verloren. Het weer is goed, bewolkt en af en toe zon. De rest van de week is het weer goed, zon en wolken. Voor vrijdag wordt er weer sneeuw verwacht. In Zauchensee is de sneeuw nog uitstekend ondanks de drukte van de Nederlanders die deze week vakantie hebben.

Donderdag is het s’morgens licht bewolkt en besluit na de koffie nog even op de Bifang te gaan skiën. Net toen ik boven was begon het te sneeuwen om later in een soort sneeuwstorm te geraken. Je kon geen hand voor ogen meer zien. Ik houd ermee op en skiede langs de Bliembauer voorzichtig naar beneden want je zag bijna niets. Opeens raakte ik buiten de piste en buitelde in de diepe sneeuw, m’n stokken en skies lagen her en der verspreid. Ik probeerde mijn skies weer aan te klikken, en net toen ik daarmee na veel modderen in geslaagd was tuimelde ik even verder weer om , en kon weer van voren af aan beginnen. Opeens kwam de zon er weer door en hield het hard sneeuwen op. Met een stuk door de diepe sneeuw ploeteren bereikte ik weer de piste en kon afdalen naar de auto. Na een heerlijke douche bleef het de gehele middag zonnig en kleurde onze koppen rood.

4e week.

Inmiddels zijn we al weer 3 weken op stap.

Het is prachtig weer en zitten nagenoeg op een korte wandeling in de zon. Voor morgen wordt er ook weer mooi weer voorspeld. Aan het eind van de week wordt het weer kouder en komt er sneeuw. Dat is ook nodig want beneden wordt het al aardig pappig. Op de Bifang was het nog goed maar onder aan de lift smelt het al aardig weg.

Zondag en maandag zijn zonnig. Op Zauchensee heerlijk geskied en de dames op het terras. Dinsdag is het wat minder. We hebben een toertje gemaakt door het Lammertal naar Abtenau, een leuk plaatsje met winkeltjes waar de dames hun slag hebben geslagen. S’Avonds regen en bewolking. Nachts lichte sneeuw. .

Woensdag is het weer een stralende dag. We gaan naar Filzmoos, een skidorp waar altijd vele Nederlanders hun ski vakantie doorbrengen. Ik ben gaan skiën op de Papageno waar ik nog nooit was geweest. Een leuke afdaling.

Ook ben ik naar het andere ski gebied aan de overkant geweest waarbij je de weg moet oversteken. Aan deze zuidkant is de sneeuw zacht en nat (patzig oder matzig) noemen dat hier. Via Camping Dachstein zijn we naar Ramsau gereden waar we bij Beach Camping nog wat gedronken hebben.

Dit plateau is een uitstekend langlauf gebied waar o.a. de Nederlandse Ski Vereniging een trainings kamp heeft voor jongeren die naast hun opleiding langlauf training krijgen.

Donderdag komt er bewolking opzetten, er wordt sneeuw verwacht en de temperatuur zinkt ras. Voor vannacht -8gr. Ik moet er voor zorgen dat ik een nieuwe gasfles aansluit want die dingen hebben de gewoonte om nachts leeg te gaan. Vanmorgen was het nog uitstekend skiën op de Bifang, goed geprepareerd en door de vorst lekker hard.

Vrijdag komt de zon op om even later weg te duiken achter de wolken.

Even later sneeuwt het hevig om de hele dag te blijven sneeuwen.

Vandaag zullen Henk en Cilia arriveren, en ik hoop dat ze onderweg niet al te veel hinder hebben van de sneeuwval. Tegen half twee komen ze aan op de camping en hebben nauwelijks enige hinder ondervonden.

Later hebben we gezamenlijk nog even apres-ski gedaan in de hut aan de Bifang.

De zaterdag blijft het licht sneeuwen en ik ben nog even ga skiën, maar boven sneeuwt het harder dan ik dacht en het ontneemt het zicht. Zondag doet zijn naam eer aan. Heerlijke zonneschijn en we installeren ons aan de zijkant van het toiletgebouw om ieder van zonnestraaltje te genieten. S'middags zijn Henk en ik voor de eerste keer gaan skiën op de Hoch-Bifang om even weer het gevoel te krijgen. Ik moet vaststellen dat het hem goed afging.

5e week en 6e week.

Maandag 08-03-2010. De zon staat stralend aan de hemel na een koude nacht -17gr. Heerlijk morgens in de zon gezeten en koffie gedronken met de dames.

In de middag naar Eben om te skiën. Ik was daar nog nooit geweest en nu moet het er maar eens van komen. Beslist de moeite waard. Twee mooie liften brengen je naar de top met eenvoudige brede pistes. Als een tapijtje zo glad en niet moeilijk.

Dinsdag is het koud. Een oostenwind doet de vrieskou toenemen.

S,middags maken we met Lien, Elly, Cilia, Henk en ik een toertje via Eben naar de Hochkönig in Mulbach-Diënten, en terug via Zell am See naar St Johann im Pongau en via Wagrain naar Altenmarkt. Onderweg drinken we wat in een gasthof in het midden van nergens op een hoogte van 1370 meter.(Fichtelsattel)

Woensdag is de laatste dag voor Lien. We brengen haar na afscheid te hebben genomen van de familie Jäger, naar het vliegveld van Salzburg.

Om precies 13.00 vertrok het Transavia vliegtuig naar Rotterdam.

Wij zijn nog even naar de binnenstad van Salzburg gegaan om wat inkopen te doen voor onze kleinkinderen,

Voor morgen donderdag wordt er weer verse sneeuw voorspeld. Het blijft nog wel koud met een frisse noord oosten wind.

Donderdag naar Zauchensee om nog even te skiën. Elly en Cilia hebben een kopje thee gedronken in een hotel van Michi Walchofer de bekende skiër uit Zauchensee.

Tijdens het skiën begon het steeds harder te sneeuwen en zicht steeds slechter.

Vrijdag laat de zon zich in de middag weer zien, en wij maken er gebruik van om op de Bifang nog even op de latten te staan. De sneeuw is nog prima alleen wat hoopjes door de sneeuwval van gisteren. Voor morgen wordt er weer lichte sneeuwval verwacht.

Gisteren avond belde Janus om te vragen hoe de omstandigheden zijn van de pistes. Deze zijn prima. Dan kom ik af, is zijn resolute antwoord.

Maandagavond komen we even langs. Oké Janus, we zullen zorgen dat de soep heet is!

Zondag 14 maart 2010. Het is bewolkt en het waait. Nauwelijks sneeuw, al is dit wel voorspeld. Gisteren was het ongeveer het gelijke weer maar zonder wind.

We hebben met z’n vieren een wandeling gemaakt naar de Bliembauer, een fikse wandeling met als afsluiting een kop chocolademelk van Milka koeien. Straks probeer ik te gaan Skypen met Mark, Bianca en Eline. Ik hoop dat het lukt want de verbinding is langzaam. Vanmorgen zijn er nog twee campers vertrokken en het wordt leeg op de camping, die naar ik heb horen zeggen met Pasen weer helemaal vol is.

Maandag maken we een rit door de omgeving met de auto van Henk en Cilia.

Na het tanken rijden we via St Johann in de richting van Zell am See. Uiteindelijk komen we in Kaprun en nemen een kijkje bij de nieuwe liften welke in plaats van het treintje waar in 2000 dat ernstige ongeluk heeft plaats gevonden en 155 mensenlevens heeft gekost. De brug van de oprit staat er nog maar de ingang in de berg is gesloten en zal niet meer worden gebruikt. Twee nieuwe gondels brengen nu de wintersporters naar de gletsjer, zomer en winter.

Dinsdagavond staan Irene en Janus voor de deur en het is traditie dat ze bij ons een gezellige avond doorbrengen en soep eten. Dit jaar kippensoep met brood.

Morgen willen we gezamenlijk gaan skiën als het weer geen roet in het eten gooit.

De volgende morgen sneeuwt het hevig en in enkele uren is er bijna 15cm Neusnee gevallen. Het zicht is slecht en met deze nieuwe sneeuw is het zwaar skiën. Morgen beloven de weermannen en vrouwen beter weer met af en toe zon. We hopen ook op beter weer, want morgen is het ook Gertraudimarkt, een plaatselijk feest waarbij de bevolking uit de omgeving elkaar na een lange winter weer begroeten.

De volgende morgen is het stralend mooi weer, en hebben met Janus afgesproken op Zauchensee. Om even na elven stappen we in de gondel naar de Bodenalm waar we de eerste afdalingen maken. Het skiën gaat zwaar door de sneeuwval van de laatste dagen.

(hopen van opgeworpen sneeuw op de steile gedeeltes van de piste).

Na vieren stoppen we en gaan samen met de dames nog even over de markt.

Donderdagmorgen wederom stralend weer. Nog even naar de Bifang om nog een paar afdalingen te maken, echter zonder Henk, hij heeft spierpijn en kramp van de inspanningen van de vorige dag.

S’middags breken we de wintertent af en pakken onze spullen in.

Morgen vertrekken we.

Wanneer ik dit schrijf is het 21.00 uur s’avonds op camping Main-Spessart in Lengfurt Marktheidenfeld. Na 550 km is het heerlijk om van een goede maaltijd in het camping restaurant gebruik te maken, en zeker als afsluiting van een wintersport vakantie.

Morgen nog 550 km en dan zijn we weer thuis.