2016 Vakantie Ned, Dld, Oostenrijk

Augustus 2016

Na een voorjaars vakantie, de rondreis door East America, vertrekken we weer met onze vertrouwde caravan op Maandag 1 augustus naar Groningen voor een familie bezoek.

Na voor bereiding en planning rijden we via de A9 naar de A1. Daar in de buurt meld de radio een file bij de brug over de Vecht bij Muiden. Uiteindelijk hebben we daar meer dan 1 uur stilgestaan wegens een ernstig ongeluk met motorrijders. Over de Hollandse Brug naar de A6 door de polder en via Joure bereiken we de stad Groningen, om bij “Yde de Punt de SVR camping “de Lindenhoeve” te bereiken.

SVR Camping De Lindehoeve. Afslag 37 A 28. Yde – De Punt Drenthe.

Deze aan het Noord Willems kanaal gelegen SVR camping is het gehele jaar geopend. Voor een bezoek aan het noorden en op doorreis naar Scandinavië bijzonder geschikt. De camping is voorzien van grasbodem met verharde plaatsen en beschikt over uitstekend sanitair. Recreatiezaal met biljart e.d. Fietsenstalling op oplaadmogelijkheid. Wifi. Receptie vriendelijk en behulpzaam. Omgeving: Stad Groningen-Musea-Bourtange-Drenthe. Wandelen-Fietsen-Vissen.

2 Aug.

Vandaag een rustig dagje. S’ morgens een tante van ons op gehaald voor een dagje op de camping. 86 jaar is zij en weet nog veel van vroeger, getuige de foto albums die ze mee bracht. Zelf heb ik nog een rondje gefietst in Drenthe langs Vries-Norg-Roden-Peize en terug naar Groningen. Vandaar Op het fietspad langs de A28 naar de Punt. Het weer is goed, bewolkt met zonnige perioden.

3 Aug.

Regen. Motregen wel te verstaan. Alles is kletsnat. Volgens de weerberichten houdt de regen tot de avond aan. Dit wordt een dagje binnen zitten. Lezen, radio luisteren en op TV naar Discovery kijken. In de middag nog een boodschap gedaan in Roden en bij de Vrijbuiter gekeken. Vanwege het weer waren we niet de enigen gezien de volle parkeerplaats.

4 Aug.

Bewolkt met af en toe nog een flinke regenbui. Na de koffie naar de stad Groningen om te shoppen. Het is heel rustig in de stad, mogelijk vanwege de vakantie en de regen. Na een paar uur stad rijden we door naar Ikea, gelegen bij de Euroborg. Daar hebben lekker gegeten. Tegen 5 uur keren we terug op de camping en doen voorbereiding voor de rit naar Aalten. naar Camping ´t Walfort.

5 Aug.

Met een bleek zonnetje vertrekken we rond 09.30 van de Lindenhoeve in Yde de Punt.

Via de A28 richting Meppel. Op de verkeers informatie horen we dat de A50 in de richting Arnhem is gesloten vanwege een gekantelde vrachtwagen met potgrond. De opruimings- werkzaamheden kunnen duren tot 15.00 uur vanmiddag. De weg is na Beekbergen afgesloten tot nader order.

Onderweg worden we getrakteerd op hevige plensbuien, overgaand in felle zon.

Bij Zutphen nemen we de afslag en gaan binnendoor op de provinciale weg naar Aalten waar we tegen 13.30 uur arriveren. De receptie is nog gesloten, maar we kunnen wel de camping op rijden. Straks maar even aanmelden.

Camping ’t Walfort. Walfortlaan 4.. 7121 LJ Aalten. Achterhoek Gelderland.

0543-451407. info@campingwalfort.nl www.campingwalfort.nl

Camping is gelegen in een bosrijke omgeving en bestaat uit 2 delen. Vast en toer gedeelte. Ruime plaatsen met grasbodem. Water, afvoer en elektriciteit op de plaats. Veel schaduw door hoge bomen.

Vriendelijke receptie. Broodjes service. Goed en voldoende sanitair. Douche met muntjes.

Verhuur van stacaravan en leuke Finse Kota’s. Sauna aanwezig.

Omgeving: Aalten-Bredervoort-Bocholt Dld-Winterswijk. Wandelen-Fietsen-Vissen-Zwemmen. (Zwemmen in binnenbad nabij camping)

7 Aug.

Gisteren was een druilerige dag. Motregen en drukkend warm. Na de nodige perikelen met de satelliet ontvanger, hebben we de rest van de dag naar de Olympische Spelen gekeken en in de buurt nog wat boodschappen gedaan.

Nu, zondag de 7de Augustus schijnt de zon. Het belooft een mooie dag te worden. Na de douche, de fietskleding aan en na het ontbijt op de fiets richting Lichtenvoorde en vandaar door naar Varsseveld.

Daar aangekomen op dit vroege morgenuur is men druk doende de jaarmarkt op te bouwen. Voor de wind terug naar Aalten, waar ik moeite heb om de camping terug te vinden.

Na de koffie wordt het bewolkt maar het blijft droog. S’ middags met de auto naar Varsseveld voor de markt.

8 Aug.

De dag begint met een gesloten wolkendek. Somber weer. In de middag komt de zon voorzichtig te voorschijn.

Winterswijk is vlakbij, reden genoeg om daar bij Obelink te kijken waar we zeker niet de enigen zijn. Alle parkeer plaatsen zijn bezet en binnen kun je over de hoofden lopen.. Na het bezoek nog wat rond gewandeld in het centrum van Winterswijk.

9 Aug.

Vandaag gaan we op de koffie bij Miny en Leo, onze wintersport kennissen, in Lichtenvoorde. Het bezoek was gezellig en hebben bijgepraat en hun mooie huis en tuin bekeken. In de middag naar Bocholt (Dld) bezocht. Een leuke plaats met een nieuwe shopping mall. (Arkadis).

11 Aug.

Was het gistermorgen goed weer om een eindje te gaan fietsen; is het vandaag, donderdag regen. Een druilerige motregen met koude windvlagen. Volgens het KNMI is het de koudste nacht sinds 1973. Vliegveld Twente meldde 0 graden aan de grond. Overdag zijn de temperaturen niet boven 13gr geweest. Dan blijft over om alleen wat boodschappen te doen in Aalten en via Dinxperloo terug naar de camping terug te keren waar de kachel het binnen zitten voor de TV aangenaam maakt.

12 Aug.

Vannacht heeft het onafgebroken geregend. Vandaag komen Leo en Miny bij ons op de koffie om even gezellig bij te praten. We eten een broodje en s, middags rijden we naar Bocholt om boodschappen te doen. Bij de Italiaan worden we getrakteerd op een overheerlijk ijsje in het winkel centrum Arkadis. Na een drankje onder de luifel te hebben genoten, keren ze huiswaarts. We hebben genoten en kijken terug op een aangename gezellige dag.

14 Aug.

Gisteren een toertje gemaakt in de omgeving. Het is bewolkt maar droog. In de vestingstad Groenlo gewandeld en zo de geschiedenis en gebeurtenissen van de 80 jarige oorlog opgedaan in het Fort en Garnizoen stad Groenlo. (Grol in het Achterhoeks)

Daarna hebben we het Marveld bezocht, een recreatie bedrijf in Groenlo, waar we 16 jaar geleden met de caravan hebben gestaan. Er is in de jaren veel bijgebouwd en veranderd. Het is er druk en de caravans staan dicht op elkaar. Iedere m2 is bezet. Op deze zondagmorgen schijnt de zon. Weer eens tijd om een flink stuk te gaan fietsen. Rond 9.30 fiets ik in de richting van Winterswijk, om vandaar over Lichtenvoorde naar Varsseveld te fietsen. Dan binnendoor naar Dinxperlo en door naar Aalten. 50 km op de teller.

S’middags met Elly op de tandem in de omgeving gefietst. Het is een mooie dag!

15 Aug.

Vandaag is de laatste dag op camping ’t Walfort. Het is eindelijk prachtig zomerweer. Blauwe lucht met witte wolken.

In de middag met de tandem naar de Slingeplas, een klein watertje midden in het Achterhoeks coulissen landschap.Na de boodschappen in Winterswijk de luifel ingedraaid en wat voorbereiding op het vertrek van morgen gedaan. Morgen 140km naar Limburg. Meijel. Camping Frerichsoord.

16 Aug.

Vandaag een reisdag. Om 9.30 vertrekken we uit Aalten om via Duisburg naar Venlo te rijden en bij Meijel in Noord-Limburg op camping Frerichsoord te komen. Tegen 12 uur arriveren we zonder oponthoud. We mogen een plaats zoeken op een mooi gemaaide grasmat tussen hoge bomen. Het is nog even zoeken om de antenne te richten op de Astra 1 satelliet, maar ook dit probleem lost zich snel op.

Morgen een stuk fietsen in de omgeving

Camping Frerichsoord. Katsberg 30. 5768 RH Meijel. 077-4661975

Via Eindhoven A67 afslag Asten. Vanaf Venlo A67 afslag Sevenum richting helden.

Camping is gelegen in de Peel op een landtong tussen twee kanalen.

Rustige familie camping met veel vaste plaatsen en een toer terrein.

Grasbodem met vuilwater afvoer. Elektra, water in toilet gebouw.

Nieuw sanitair gebouw. Gehandicapten vriendelijk. Was en strijk voorziening.

Kantine met frituur. Wifi tegen betaling.

Sportveld voor voetbal, volleybal en badminton.

Speeltuin met zandbak.

Kanovaren-Vissen-Wandelen-Fietsen

Omgeving”België- Duitsland-Venlo-Roermond en de Maasplassen.

17 Aug,

De verjaardag van onze dochter Bianca, vandaag is zij 41 jaar geworden.

Morgen gaan we haar bezoeken in Heel waar ze met man en kinderen verblijft op Stichting Wigwam, een vakantie park voor gezinnen met een gehandicapt kind. Het weer is schitterend vandaag. Volop zonneschijn en 25 gr.

Vanmorgen eerst nog even gefietst door het natuur gebied de Peel. Geheel anders dan de Achterhoek. Hier zijn het lange rechte wegen door de Peel, die leiden naar dorpen met namen en geschiedenis in het verleden van ’t Veen.

Deze historie van de oude Veenkolonie is hier en daar nog goed zichtbaar, getuige de afvoer kanalen tussen de landtongen. In de namiddag op de tandem in de omgeving gefietst en een heerlijk soft ijsje genoten in Meijel. Zeker voor herhaling vatbaar.

18 Aug.

Vandaag gaan we naar Stichting Wigwam in Heel, waar onze kinderen met kleinkinderen vakantie vieren.

Het is speciaal voor ouders met een gehandicapt(e) kind (eren) opdat zij door extra begeleiding van het kind , ook vrij zijn en niet de gehele dag de zorg voor het kind hebben, gedurende de vakantie.

Daar aangekomen op een groot terrein zijn Wigwam vormige huisjes in een halve kring gebouwd. Ook zijn er bijgebouwen en een manege. Het geheel sluit aan bij een groot bos. In de nabijheid van het park is er zwem gelegenheid in de Maasplassen bij een zandstrand.

De kinderen worden gedurende de dag bezig gehouden door vrijwillige begeleiders en rond 16.30 weer bij de ouders terug gebracht. In totaal zijn er zo’n 25 á 30 gezinnen met kinderen met zeer uiteenlopende handicaps.

Er is gelegenheid om gezamenlijk te eten of gezellig te BBQen. Ook worden er Pizza’s gebakken en na afloop van de maaltijd komt de ijscoman op het park. De avond wordt met muziek en gezang bij een kampvuur afgesloten.

Het was een mooie dag bij de kids, waarbij het respect voor de vrijwilligers die dit allemaal pro deo doen, in ons aanzien sterk is gestegen.

Tegen 22.00 uur zijn we weer terug in Meijel waar we op TV nog net het dames handbal team nipt van Frankrijk zien verliezen met 24-23 in Rio de Janeiro.

19 Aug.

Bij mooi zonnig weer opgestaan. Het is na de afgelopen periode met veel regen, nu al een paar dagen stralend mooi weer. Voor vandaag wordt er in de namiddag hier in Noord-Limburg een bui regen voorspeld. Nu moeten we profiteren van de zon. Op de tandem fietsen we langs het Helena kanaal richting Neerkant. Op onverharde paden fietsen we onder een boog van gebladerte met rechts van ons het kanaal met helder lichtbruin water. Dit kanaal is ooit in opdracht van Napoleon gegraven en later als afvoer kanaal voor de turf uit de Peel gebruikt. Nu is het een natuur gebied met flora en fauna van de streek. Zeer mooi om te fietsen. Een paar flinke druppels vallen om 21.00 in de avond, morgen wordt het weer mooi!

21 Aug.

Was het gisteren nog mooi zonnig weer, worden we op deze Zondagmorgen gewekt met een regenbui. Tegen elven wordt het droog. Omdat we morgen vertrekken richting Duitsland besluiten we om de boel op te ruimen en de luifel in te draaien zodra het droog is. Dit is door alle jaren een routine klusje.

Vandaag met steeds terug kerende buien houden we een rustig dagje en genieten we van de laatste dag Rio!

22 Aug.

Met motregen uit Meijel vertrokken en via Venlo naar de A61 gereden. Geleidelijk wordt het droog en komt de zon tussen de bewolking door. De navigatie staat ingesteld op Heilbronn, omdat we eens een andere route willen rijden. De rit gaat voorspoedig , geen files ondanks de vele “baustellen”, en na 450 km kiezen we voor Campingplatz Frankenhöhe op de route aan de A6 richting Nürnberg. Tegen 17.30 staan de pootjes uit.

Camping Frankenhöhe. Fischhaus 2 D-91583 Schillingfürst.

0049(0)98685111. www..campingplatz-frankenhoehe.de

Camping geschikt voor doortrek of langer verblijf. Camping ligt aan de Romantische Strasse. afslag Schillingfürst van de A6 op 7km van de autobaan. Prima sanitair-Restaurant. Broodjes service bij receptie met winkel. Grasbodem met elektra aansluitingen-Gas verkoop Camping is het gehele jaar geopend. Wifi tegen betaling.

23 Aug.

Na het tanken in Schillingfürst rijden we via de autobaan richting Nürnberg, Regensburg, Passau. Een rit van bijna 400km.

Het is na de bewolking van gisteren, nu prachtig zonnig weer met een staal blauwe lucht en enkele witte wolken. Dit weertype houdt volgens de Duitse Gerrit Hiemstra van Antenne Bayern, de gehele week aan. De rit gaat ondanks de vele “Baustellen” voorspoedig, doch voor de andere rijbaan richting Heilbronn is er “Stau” met een lengte van 12 km, en 2 uur vertraging. Tegen 3 uur bereiken we Passau, waar we gedeeltelijk doorheen geleid worden om na ongeveer 25 km voorbij deze “Altstad” in Gottsdorf/Untergriesbach op een vakantiepark, geëxploiteerd door de Beter-Uit organisatie te komen.

Vakantiepark Beierse Woud. D-94107 Gottsdorf/Untergriesbach.

Campingpark op 25 km van Passau gelegen. Tel: 00498593880 www.beter-uit.nl info@beter-uit.nl

Op een hoog plateau gelegen park met vele kampeerplaatsen en verhuur van huisjes en tenten. Goed onderhouden met veldjes voorzien elektra aansluitingen. Prima sanitair. Was en droog installatie. Sportvelden-(Zwemmen)-Wandelen-Fietsen. Activiteiten programma in hoog seizoen. Wifi tegen betaling. Veraf gelegen van dorp en stad. Park is zeer rustig.

28 Aug.

Mede door de hittegolf die deze week Europa bediend met super zomerweer, zijn we nog op het vakantie park Bayerische Wald. Het is dagelijks meer dan 30 gr en we genieten ervan. Wel houden we ons rustig, we wandelen wat en rijden met de auto in de omgeving. Met de airco op standje 6 is dat goed uit te houden. Van fietsen is het nog niet gekomen, want de wegen zijn smal, geen fietspaden en zeer glooiend, soms wel 13%.

Wel is de Altstad Passau, waar de Donau en Inn samenkomen, de moeite waard. Mooie kerken en gebouwen in idyllische straatjes met pleintjes en terrassen. Morgen reizen we door naar Kärnten-Oostenrijk.

29 Aug.

Door de regen die na een week met hittegolf valt, worden we gewekt. Beetje vervelend om bij regen te vertrekken. Maar het komt goed uit want we wilden toch vroeg weg voor een rit van meer dan 400km. Via Passau richting Linz en dan langs Salzburg over de A10 naar Villach.

Onderweg hebben we zware regenbuien die nopen tot het verminderen van de snelheid. Bij de Tauerntunnel worden we naar 1 rijbaan geleid, dit is om het verkeer druppel gewijs door de tunnel te leiden, om zodoende het risico op ongelukken te vermijden. De laatste loodjes wegen het zwaarst, zo ook het vinden van de camping aan de Ossiachersee. Aan de zuidoever komen we op camping Kalkgruber aan na 434km.

Camping Kalkgruber. Alte Ossiach 4.

00434243527. Kleine terrassen camping aan de zuidoever van de Ossiachersee. Geschikt als doortrek camping. Grasbodem. Matig sanitair met muntjes. Kleine douches. Niet gehandicapten vriendelijk. Toegang met trap. Receptie met broodjes service. Ook verkoop van verse forellen. Wifi tegen betaling. Camping is veel te duur voor 2 pers+kampeermiddel.

Omgeving: Villach-Ossiachersee-zwemmen-wandelen-fietsen-parapenten-surfen-zeilen.

30 Aug.

Het weer is na het onweer van afgelopen avond en nacht opgeknapt .Na het ontbijt wat boodschappen gedaan en volgetankt. Ook hebben we gekeken bij de vele andere campings en dat heeft ons doen besluiten om te verkassen. Enkele kilometers verder staan we nu op camping Plörz bijna aan het meer. Na enige inspanning staat het spul en kijken we uit over de Ossiachersee.

Camping Plörz. Süduferstrasse 289

9523 Landskron Ossiachersee Kärnten. 00436763221494

www.camping-ploerz.at info@camping-ploerz.at

Camping bij boerderij, grasbodem met schaduw van fruitbomen. Vriendelijke receptie met broodservice.

Prima sanitair. Was en droog gelegenheid. Douche zonder muntjes. Gehandicapten vriendelijk.

Eigen opgang naar het meer. Huisdieren toegestaan. Wifi tegen betaling.

Omgeving: Villach-Wandelen(berg)-Fietsen op fietspaden rond het meer-Varen-Zwemmen-Vissen.

Uitzicht vanaf Camping Plörz op Ossiachersee

1 Sept.

Alweer 1 maand onderweg. Van onder de luifel kijken we uit op de Ossiachersee, met tegenover de bergen waarvan de “Gerlitzen” (1911m) de hoogste is.

Bij aankomst enige dagen terug werden we ontvangen met onweer en hevige regen. Nu is het stralende zonneschijn met een strak blauwe hemel. Nu donderdag 1 september is dat nog steeds zo en de verwachtingen zijn goed.

Ons plan is om tot na het weekend te blijven en dan via Italië door te reizen naar Kroatië op het schiereiland Istrië.

Wat nog leuk om te vertellen is het volgende: Er zijn hier aan het meer nauwelijks insecten, dit komt door de vele honderden zwaluwen die in grote zwermen door het luchtruim scheren en zo de natuur in evenwicht houden. Als vogel liefhebber doet dit mij goed en ik geniet ervan !

Na de koffie met de tandem gefietst langs het meer. Bij Ossiach is een “Stift”, een oud klooster die we hebben bezocht. Tevens meert hier de rondvaart boot aan voor een mooie tocht op het meer.

Na de lunch met de auto naar 1911 meter hoog gereden via de “Mautstrasse” naar de “Gerlitzen” een skigebied met alle faciliteiten voor een prachtige zomer/winter vakantie. Een Wellnes Resort boven op de berg met zwembaden, sauna’s en skiliften. Tegen vieren valt er opeens een licht regenbuitje die voor enige verkoeling zorgt. Even later is de hemel weer helder blauw.

4 Sept.

Zondag. De dagen gaan snel. Alweer een week voorbij. Een mooie week met schitterend weer, in een prachtige omgeving. We hebben deze verkend en veel gezien. Villach is leuke stad met een autovrij centrum met leuke straatjes en pleintjes. Morgen reizen we door naar de Millstättersee. 40 km verderop.

5 Sept.

Vannacht heeft het na het onweer nog wat geregend, maar bij het opstaan komt de zon er weer door. Wel is de temperatuur enkele graden lager dan afgelopen week.

We verplaatsen slechts 40km naar de Millstättersee en komen terecht op de terrassen camping Pesenthein, met uitzicht op het meer. In de middag nog een rondje om het meer gefietst, maar de fietspaden zijn niet geschikt voor een racefiets, maar voor een mountainbike. Onverharde paden met keien en grind afgewisseld met split en modder.

FKK & Textiel Camping-Strandbad Pesenthein A-9872 Millstatt am see Pesenthein 19

004347662665 www.pesenthein.at camping@pensenthein.at

Prachtig gelegen terrassencamping met apart gedeelte voor FKK. En strandbad.

Schoon maar ietwat gedateerd sanitair (Zeer kleine douches zonder muntjes) Geen chemisch toilet uitstort. (uitstort voor camper gebruiken in put)

Grasbodem met elektrische aansluitingen op de plaats.

Restaurant bij het strandbad. Vriendelijke receptie. Gratis Wifi.

Omgeving: Millstatt-Spittal a/s Drau.

Fietsen-Wandelen-Vissen-Varen-Zwemmen

Nadeel: Doorgaande weg is gehorig en druk.

6 Sept.

Afgelopen nacht heeft het geregend en het is ook flink afgekoeld. Na de koffie stappen we in de auto voor een tour in de omgeving. De Weissensee is het doel, daar waar in de winter de alternatieve Elfstedentocht over 200km wordt verreden. Door het minder mooie weer komt de omgeving van het meer niet tot zijn recht, maar we toch krijgen we een goede indruk. Via Spittal a/d Drau komen we tegen vieren weer op de camping. Morgen vertrekken we naar ons vertouwde Altenmarkt im Pongau.

7 Sept.

Om 10.30 uit Pesentheim vertrokken richting het ons zo vertrouwde Altenmarkt im Pongau.

Nu eens in zomerse omstandigheden. Leuk! Blad aan de bomen en alles is groen. De caravan opgesteld op de wintersport plek. Morgen wat poetsen en lekker rommelen. Wintertent uit de schuur en vlonder ophalen, opbouwen en klaar voor de winter. Eind oktober een paar weken naar huis en begin december de eerste sneeuw afwachten. Na het winterseizoen 2016/2017 is het plan om in April vanuit Oostenrijk naar Peschiera del Garda te gaan voor een vakantie in het voorjaar. Camping Bella Italia.

Na de caravan winterklaar gemaakt, nog 18 dagen van de omgeving en de zon genoten. O.a de "Alm abtrieb",van het vee naar de boerderij in Altenmarkt-Radtsdtad. In de laatste week van November is het plan bij leven en gezondheid weer naar Oostenrijk af te reizen.

Campingplatz Passrucker Altenmarkt im Pongau Oostenrijk

Route: Salzburg-Villach-afslag Altenmarkt-Radtstadt.

In dorp bij kerk richting Zauchensee. Camping is bewegwijzerd.

Voorheen heette deze camping “Gotschl Au”. Sinds 2000 is deze camping overgenomen door fam. Passrucker. Na een grondige verbouwing van de camping voldoet deze aan de modernste normen.

Goede sanitaire voorzieningen. Sanitair in 2016 gerenoveerd. Mogelijkheid was goed te laten wassen. Redelijk vriendelijk voor gehandicapten. Droogruimten voor ski-jacks-schoenen. Skiberging met waxtafel. Wifi gratis. Aparte fitness ruimte met zonnebank. Zomer en wintercamping. Naast vaste plaatsen zijn er voldoende vrije plaatsen. Gras/grintbodem. Gedeelte versterkt met honingraat constructie voor winter.(waterafvoer).

Tevens is er een pension waar appartementen te huur zijn. Goede stop op reis naar Slovenie-Kroatie. Camping ligt midden in het wintersport gebied “Sportwelt Mozart Amade”.

Radtstadt-Altenmarkt-Wagrain-Kleinarl-St Johann in Pongau-Alpendorf. Bezoek aan de Mozart stadt Salzburg 60 km.. Zwembad Mozart-Therme in het dorp- Wandelen-Fietsen-Skien-Snowboarden 320km Skipistes-Bergbeklimmen