2015 Wintersport Oostenrijk

1ste week.

Zondag 25 januari vertrokken met lichte regen. Na 550 km en zonder oponthoud overnachten we op camping Main-Spessart in Lengfurt. Het is een vertrouwd adres waar we al vele jaren de nacht doorbrengen. Vanwege een wissel van pachter en een kleine verbouwing is aanmelden in het restaurant niet mogelijk.

Via een info moest de aanmelding ergens midden op de camping plaats vinden, wat uiteindelijk na rondvraag lukte. Een niet vriendelijke benadering van de camping gasten. Ook wanneer men niet op zoek gaat naar de aanmelding zou een nachtje staan zonder betaling mogelijk zijn. Waarvan akte.

De volgende dag, zonder gebruik gemaakt hebbende van de camping faciliteiten vertrekken we rond 08.30.

De weersverwachting meld lichte sneeuwval in de omgeving Nürnberg-Ingolstad. Maar niets van dit alles, volop zon en een droge weg die door de pekel van de vorige sneeuwval wit is uitgeslagen.

Tegen 14.00 uur passeren we de grens Duitsland-Oostenrijk om tegen 15.00 op camping Passrucker te arriveren.

Er ligt veel sneeuw maar het plekje waar wij willen staan is vlak geruimd. Eerst de caravan schoongemaakt en daarna de auto in het dorp bij de BP tankstation gewassen. Morgen de tent ervoor en de rest in orde maken.

Dinsdag 27-01.

Het sneeuwt, en niet een klein beetje. Dikke vlokken dalen neer uit een grijs grauwe hemel. Radio Salzburg meld dat het tot ver in de middag zal sneeuwen. Binnen enkele uren valt er zeker 20cm.

Tegen het middaguur wordt het wat lichter en de sneeuwval minder. De wintertent laat zich gewillig plaatsen, mede omdat wij het in een warme ruimte hebben gelegd, zodat hij nu soepel is.

Omdat we nog een boodschapje willen doen, pellen we de auto uit haar sneeuwvacht en even later rijden we door een feeëriek winterlandschap naar de Hofer in Radtstad.

Woensdag 28-01.

Elly is jarig vandaag. Al vroeg gaat de telefoon en pingelt de I pad. Het sneeuwen is gestopt en de zon breekt door. s,Middags wandelen langs de Enns en drinken koffie bij de Pinquin.

Een goede maaltijd sluit de dag af.

Donderdag 29-01.

Het sneeuwt wederom, licht weliswaar maar om te skiën is niet prettig, zo horen wij van anderen. “allemaal hopen” door de losse sneeuw, eerst moet de Bully zijn werk doen. Dus nog maar een dagje wachten.

Vrijdag 30-01.

Het sneeuwt weer. Skiën is ook vandaag geen optie. We vermaken ons met lezen, puzzelen en computeren. Morgen komt de zon “hoffentlich”.

Zaterdag 31-01.

De zon schijnt maar het vriest nog flink -8gr wanneer ik naar de HoBi lift rijdt.

Het is tegen mijn verwachting in al druk. Veel auto’s op de parkeer plaats en bussen met kinderklassen. (verplichte “skikurs” voor leerlingen van scholen in Oostenrijk). Ook bij de liftkassa is het druk. Gelukkig heb ik mijn seizoenspas al naar huis laten sturen zodat ik direct naar de lift kan glijden.

In het begin denk je, “zal ik het nog kunnen?”, maar als ik de ski’s aanklik dan lijkt het als vanouds.

Gemakkelijk daal ik af in de prima geprepareerde sneeuw.

Zondag 01-01.

Het sneeuwt wederom. Geen dag om te skiën. Na de lunch wandelen we via de loipe langs de Enns naar Radtstad. Het vertrouwde Metzgerei café blijkt gesloten op zondag en we besluiten om een andere Gasthof op te zoeken voor een kop thee en een heerlijk biertje. Na 3 1/2 uur komen weer bij de camping met flinke blossen op de wangen. Het sneeuwt opnieuw.

03-02

Na een dag met lichte sneeuwval is het vandaag een “traumhaftertag” om de nieuwslezeres na te spreken. Het is staalblauw na een zeer koude nacht (-14). Met een andere camping gast ga ik skiën in Zauchensee waar de parkeerplaatsen al behoorlijk vol zijn tegen 10.30 uur. Heel veel gasten uit het Oostblok voornamelijk Tsjechen, Hongaren, Russen en Duitsers aangevuld met de Oostenrijkse Bundeslander Oberöstereich en Wien. Al met al een gezellige drukte met prima pistes.

04-02

Vandaag is het na een zeer koude nacht (-18), weer een stralende zon. Met Hans, een camping gast uit Heerhugowaard gaan we om 10 uur naar de HoBi om lekker te gaan skiën. De pistes liggen er goed bij maar zijn wel hard door de strenge vorst. s’Middags lekker in de zon gezeten.

06-02

Na een dag met zon en dag met bewolking heeft radio Salzburg voor morgen “Sonne” angesagt. Met Hans heb ik voor morgen afgesproken te gaan skiën op de Reiteralm. Om half 10 vetrekken we voor een dagtocht in de “Vierthalerschaukel”.

Deze voert van Gleiming naar Pichl en dan naar Rohrmoos en Hochwurzen. Dan afdalen naar Schladming om met de Planaibahn naar Hauser Kaibling te skiën, vandaar kunnen we nog door naar Haus im Ennstal, maar dat zal te ver voeren want we moeten ook weer terug, anders zijn de liften tegen 4 uur gesloten en moet we met de skibus naar de auto.

We zijn er klaar voor, maar eerst een goede nacht rust.

07-02 Zaterdag.

Vandaag belooft een prachtige zonnige dag te worden en vertrekken Hans en ik naar de Reiteralm om een tocht te maken naar Hauser Kaibling. Bij aankomst in Gleiming is het al behoorlijk vol en worden we verzocht om op P6 te parkeren. Na het kopen van een dagkaart voor Hans gaan we met de gondel naar boven. Het is al redelijk druk, maar dat is het bijna altijd op dit tijdstip van 10 uur.

Voort gaat het in de richting van Pichl en daarna Hochwurzen en Rohrmoos om uiteindelijk na 20 km op de beroemde Planai uit te komen. Hier worden altijd belangrijke skiwedstrijden gehouden en er is zelfs een apart stadion voor gebouwd. Na nog enkele afdalingen en traversen komen we in de buurt van de Kaibling een hoge berg met daarop een televisie toren die hoog boven op de berg domineert. Na een poosje besluiten we om weer terug te gaan naar richting de Reiteralm, om niet te laat bij de liften te komen, om weer terug te keren bij de parkeerplaats.

Tegen 15.30 zijn we op de camping waar we samen met Elly nog een uurtje van de zon genieten.

08-09 Zondag en maandag.

Het sneeuwt hevig en er steekt een heuse stormwind op. (120Kmh) , meldt de radio.

Het is Siberisch koud en binnen enkele uren valt er 40 cm pulversnee. Was het gister nog Kaiserwetter, nu is het volkomen anders. Ook wanneer ik dit schrijf sneeuwt het nog, iets minder dan gisteren.

Morgen komt de zon weer en dan de hele week. Afwachten maar.

10-02.

Het sneeuwen is gestopt en nu is het sneeuwruimen geblazen. Zo goed en zo kwaad als het kan “schaufelen’ we de bergen sneeuw naar de straatjes opdat de tractor het weg kan schuiven.

Het is een sociale bezigheid want een ieder doet zijn best om het rond zijn of haar kampeermiddel het een beetje ruim te houden.

Na het uitpellen van de auto rijden naar de Hofer in Radtstad voor de wekelijkse boodschappen. Ook maken we een stevige wandeling in de omgeving van Altenmarkt. Tegen 2 uur besluit ik om nog even een paar afdalingen te maken op de HoBi waar de vers gevallen sneeuw voor hoopjes en `griffige` sneeuw zorgt, wat het skiën, tot `werkskiën` maakte.

11-02

Super wetter, staal blauw en de zon al boven de bergen. Dit beloofd een mooie dag te worden. Na de koffie naar de HoBi om te gaan skiën. Het is best al druk want de deelstaten in Oostenrijk hebben z.g semester vakantie. Ook zijn er enkele bussen met schooljeugd die de verplichte “Skikurz” hebben. De pistes zijn mooi, veel beter dan gister, en ik raas dan ook als een Marcel Hirscher naar beneden. Wel goed uitkijken naar andere skiërs en vooral kinderen die soms zomaar dwars oversteken. Tegen 13.30 keer ik weer terug naar de camping om na een lekkere douche in de zon te zitten Tegen vieren nog een rondje gewandeld en bij de Spar nog wat boodschapjes gedaan.

15-02

Na 4 wonderschone dagen met alleen maar zon en koude nachten met soms -14gr, is het nu zondag en wederom veel zon.

Op de camping is het nu veel drukker met vakantiegangers uit de regio Bayern, Tsjechië, en enkele Oostenrijkse provincies. Nog weinig Nederlanders, zij worden volgende week verwacht.

De dagen brengen we door met een paar uur op de latten en veel in de zon zitten “plaudern”

(ouwehoeren) met andere camping gasten.

16-02 Maandag.

Wederom volop zonneschijn. Geskied op de HoBi en s,middags even naar Schladming en onderweg bij een wasplaats de auto gewassen. Het is inmiddels donderdag en de dagen glijden hier als skiërs op de pistes voorbij, zij het met iedere dag zon en nog eens zon. De nachten zijn koud, zoals afgelopen nacht

-14. Dat is goed voor de pistes, deze zijn hard en optima forma. Vanmorgen op de Bifang skiën was het perfect.

Vrijdag 20-02.

Geskied op Zauchensee. Prima omstandigheden bij stralende zonneschijn. Wel erg druk met skiers.

21-02 Zaterdag.

Het weer slaat om. Vanmorgen nog volop zon en tegen de middag drijft de bewolking naar binnen. In een mum van tijd is het van stralend blauw naar dikke wolken. De komende week wordt het weer winters.

Wel nog even geskied met leo en Miny op de HoBi.

22-02-2015.

Zondag. De verjaardag van Mark onze schoonzoon. Gebeld met hem in Spanje, want ze zijn deze week bij Erik en Maria in Linares. Na de weersomslag sneeuwt het nu zachtjes.

In de nieuwe week schijnt de zon op de maandag nog uitbundig. Ik heb afgesproken met onze buren van de IJweg die op ski vakantie zijn in Flachau. We hebben het er al vele jaren over en hebben elkaar nog nooit op de piste ontmoet. Na een telefonische afspraak (toch makkelijk die mobieltjes) spreken we af bij het top station van “Der Rote 8”. Om precies half twaalf ontmoeten we elkaar zeer hartelijk. Ze zijn met 8 personen uitgezonderd de kinderen die hun eigen weg zijn gegaan. Gezamenlijk drinken we koffie en na een paar flinke afdalingen op goede sneeuw neem ik afscheid. Weer een leuke skidag.

25-02-2015.

Na 2 dagen met lichte sneeuwval en bewolkte hemel komt de zon er weer door, aarzelend weliswaar, maar het werpt een feeëriek licht op de besneeuwde omgeving. Het is weer winter.

We vermaken ons met lezen en puzzelen. Elly is nu met haar 2de bezig, een Anton Pieck puzzel met de van hem bekende tekeningen.

01-03-2015

Na een week met wisselvallig weer en enkele zonnige dagen is het nu alweer Maart. Het is zondag en vandaag willen we een toertje maken naar Fieberbrunn. In 1985 kwamen voor het eerst in dit wintersport plaatsje. De camping heet Tirol Camp en we zijn benieuwd of we nog wat herkennen van toen.

Via Bisschofshofen , Mühlbach, Diënten en Maria Alm door naar het Pillersee dal en via Hochfilzen door naar Fieberbrunn.

De weg naar de skiliften Streuboden, wat ook de weg naar de camping is, vinden we gemakkelijk. Nog net als voorheen. Op Tirol Camp aangekomen is er heel veel veranderd. Nieuwe gebouwen en een andere ingang. Ook de receptie is verplaatst en het winkeltje is verdwenen. Op de camping is een groot welness gebouw bij gebouwd met ligbaden en zwembad. Ook is de camping aanzienlijk vergroot. We lopen nog wat rond en gaan bij de liften kijken. De sleeplift van de Doisberg is een gondel geworden en er zijn vele hotels en restaurants bij gebouwd.

Op de terugweg via Lofer begint het te regenen en voor de komende dagen is slecht weer voorspeld, dus het is afwachten of we nog gaan skiën of andere leuke dingen gaan doen.

Na een dag met regen en in de avond sneeuwval, begint de dinsdag met een stralende zon. De nacht temperatuur was -9 gr, en door de vers gevallen sneeuw beloofd het een mooie skidag te worden. Ik spreek af met Jan Tromp, een campinggast die ook al vele jaren op de camping staat. Met mijn auto vertrekken we naar Zauchensee. De weg is geschoven maar nog bedekt met een laag sneeuw. Gelukkig is het niet druk, zodat we goed kunnen doorrijden. Als je hier om een of andere reden stil valt moet je kettingen leggen anders kom je bij deze omstandigheden niet boven. Door de vers gevallen sneeuw (15cm) is de aanblik winters in een zon overgoten omgeving. Om even over half elf zijn we boven met de gondel en kan de “tiefsnee” pret beginnen. Het is fantastisch. Soepel glijden de ski’s door de pulver. Nu geen gekras van ijs onder de ski’s, maar het geruis van vers gevallen sneeuw.

Het is een onvergetelijke dag met uitstekende pistes en weinig skiërs.

04-03-2015.

Na een zonnige dag met veel skifun, sneeuwt het nu weer licht. Zo ook morgen, voorspeld Radio Salzburg. Maar in het weekend komt er hoge druk en temperaturen van +10gr en in de nacht matige vorst.

In de middag klaart het op en we besluiten te gaan wandelen richting Reitdorf. We lopen langs de loipe en door het bos om via het viaduct van de autobaan uit te komen in Reitdorf. Een plaatsje wat zijn naam dankt aan de ruitersport.

Bijna alle boerderijen zijn hier “Reitstal” in de zomer en winterdag verzorgen ze arrenslee tochten door de omgeving.

De verwachte sneeuw voor de volgende dag valt s’avonds al. Dikke vlokken vallen uit een grijze hemel. Men voorspeld dat er 20cm kan vallen. De volgende morgen ligt er een flink pak wat werk aan de winkel brengt. Sneewruimen rond de caravan. Het sneeuwt bijna de gehele dag. Door hevige sneeuwbuien rijden we naar Bisschofshofen om wat te winkelen en te gaan eten bij de XXXL Lutz een woonwarenhuis á la Ikea met een uitstekend restaurant. Wanneer we bij de camping terug keren sneeuwt het nog steeds.

Maar…..in weekend komt “die Fruhling” en de hele week zon.

07-03-2015.

Zaterdag. De weken vliegen om alsof het dagen zijn. Alweer weekend, gelukkig schijnt de zon volop.

Tegen 10 uur rijdt ik naar de HoBi om te skiën. De afgelopen nacht heeft het flink gevroren en als de pistes goed gerold zijn beloofd het een fantastisch skidag te worden. Mijn vermoedens komen uit. Boven gekomen zijn de pistes als pas opgemaakte bedden met spier witte lakens. Het gaat uitstekend, geen bulten, geen hobbels en geulen, maar een vlakke ribbeltjes baan met heel weinig andere skiërs. s, Middags rusten we lekker uit in de zon. Morgen nog zo,n dag.

Vanwege het feit dat Elly nog steeds last heeft van haar gebit, (vorig jaar om deze tijd ook) besluiten we eerst een tandarts te raadplegen Nu komt dit goed uit want het is de dochter van de camping bazin en deze maakt een afspraak met haar. Gelijk maandagmorgen om 9 uur kunnen we terecht. We leggen in ons beste Duits uit wat de klachten zijn. Na foto’s en onderzoek is haar advies om een wortelkanaal behandeling te doen op korte termijn. Oké, wanneer zou dat kunnen? Als dat vandaag nog kan dan graag, want de pijn is af en toe niet te houden. Dan doen we dit gelijk zegt Dr Claudia Passrucker en de behandeling neemt een aanvang. Na 3 kwartier is het klaar en we krijgen nog een recept mee om de beschadiging aan de binnenkant van de wang weer beter te maken. Dinsdag de 17e moeten we op controle.

Het is dan ook Gertraudi dag, tevens een goede gelegenheid om dat ook te bekijken.

De wet van Murphy is ook bij mij van toepassing. Bij het eten van een simpele pinda breekt er een stuk van mijn kies.

Rot gevoel met scherpe randjes. De volgende morgen bij stralende zonneschijn, in ski kleding naar de tandarts. Deze blijkt pas om 2 uur vanmiddag open te zijn. Tegen 10 uur ga ik met de HoBi lift omhoog. De zon staat in een staalblauwe hemel en de pistes zijn prima geprepareerd.

S’middags wordt mijn kies vakkundig gerepareerd. Ook met het gebit van Elly gaat het de goede kant op.

16-03-2015.

Het is nu meer dan een week geleden dat ik woorden aan dit verslag toevoeg. De dagen vliegen voorbij met dit mooie weer. Alle dagen enkele uren skiën en wandelen. Ook zijn we naar een winkel centrum nabij Salzburg geweest. Volgetankt en genoten van een ritje naar Berchtesgaden, de stad waar een zekere Hitler zijn hoofdkwartier had op de Obersalzberg. Verder wandelen we veel in de zon. Ook hebben we de wandeling naar de Winterbauer gemaakt en dan kun je merken dat je een dagje ouder wordt.

Deze week is onze laatste, dinsdag hebben we Kirchentag ook wel de Gertraudimarkt genoemd, wat een folklore aangelegenheid is in Altenmarkt im Pongau.

Woensdag bij goed weer is mijn laatste skidag bij goed weer, en dat beloofd het te worden. Tentje afbreken en de boel inpakken. Vrijdag of zaterdag vertrekken na 8 weken wintersport pur sang.

17-03-2015.

Vandaag is het Kirchentag, de feestdag van Gertraudi. Het is licht bewolkt en de temperatuur is vannacht voor het eerst boven nul geweest. De markt is groter dan andere jaren maar de handel is gelijk. Vele kramen met “schaumrollen” een lokale lekkernij gemaakt van eiwit en suiker en vooral mierzoet. Ook kramen met veel speelgoed voor de kinderen en kleding in alle soorten en kleur. Ook vele landbouw werktuigen van verschillende merken tooien de markt. Ook skiscooters en pistenbully’s zijn vertegenwoordigt . Het is een gezellige dag waarbij vooral de autochtone bewoners in hun sas zijn met worst en het rijkelijk vloeiend bier.

18-03-2015.

Vandaag mijn laatste skidag. Het ging nog prima. Uitstekende pistes en weinig “Leute”. Tegen 1 uur ben ik gestopt en mijn ski’s naar Schneider gebracht voor een onderhoud beurt. Morgen ophalen en de boel opruimen. Vrijdag richting huis met veel zonneschijn.

20-03-2015

Omstreeks 9.30 uit Altenmarkt vertrokken. De reis gaat voorspoedig bij mooi weer. Op Camping Main-Spessart aangekoppeld overnacht en de volgende dag bij wat regen en nevel naar Zwanenburg.

Het was een wintersport vakantie met mooi weer en veel sneeuw.