Hulp van de ANWB

Hulp van de ANWB Alarmcentrale. 23-03-2011.

Na een dagje heerlijk skiën in Altenmarkt op de Hoch Bifang, startte ik de auto, een Mercedes Benz ML 270 CDI, om weer terug te keren naar de camping waar wij verblijven. Door het prachtige zonnige weer en de hoge temperatuur is de grond van de parkeerweide drassig en zakte de wielen van de auto weg.


Ik hoorde al wat “gepiep”, en vond dat het sturen zwaar ging. Nog niets in de gaten maar wel vreemd. Bij de bocht van de camping ging het sturen zwaar. Het is vast de stuur bekrachtiging die kapot is. Bij het uitstappen werd het duidelijk. Een oliespoor op de weg, en het stuur was nauwelijks meer in beweging te brengen. Dit gaat geld kosten, schoot door mijn hoofd. Wat te doen?

Mijn vrouw kwam op het idee om de ANWB Alarmcentrale te bellen, we hebben toch immers een Reis en Kredietbrief! Ja, maar ik weet niet precies hoe dit werkt?Toch maar bellen. Op het lidmaatschappasje van de ANWB staat het nummer voor hulp in het buitenland.


Na een heel menu te hebben doorlopen, wat ik wel lastig vind, kom ik terecht bij een medewerker die informatie geeft over de bladen die de ANWB uitgeeft. Het zal ongetwijfeld mijn fout zijn, maar wel vervelend. Het zou zo moeten zijn dat je gelijk de Alarmcentrale krijgt. De medewerker van de bladen begreep het meteen en verbond mij door met de juiste afdeling.


Na enig wachten meldt zich Mw. Broeksma. Zij stelt mij professioneel op gemak en stelt voor alle gegevens op te nemen. Via een checklist wordt alles nauwgezet opgenomen, zelfs de maten en gewichten van de caravan, in geval voor een eventuele repatriëring. Na de plichtplegingen van de formulieren overleg ik met Mw. Broeksma dat ik zelf de auto naar St. Johann im Pongau zal rijden, naar de daar gevestigde MB dealer Georg Pappas AG.


Na enkele meters rijden blijkt dat dit niet mogelijk is. Veel te gevaarlijk. Het stuur is nauwelijks in beweging te krijgen. Ik bel weer met de alarmcentrale, en na weer het hele menu te hebben doorlopen, meldt zich de heer van der Velde. “Ja, zegt hij, ik zie het hier op mijn scherm”. Meldingsnummer 1199022250. “Het lukt dus niet de auto bij de garage te brengen?” “Neen, niet te doen, veel te gevaarlijk”.


De alarmcentrale medewerker zal contact opnemen met hun zuster organisatie, de ÖMTC in Salzburg. Die komen de auto dan ophalen en brengt deze naar de reparateur., MB garage Pappas in St. Johann im Pongau. “Oké, dank u", meneer van der Velde. Vanavond bel ik nog even terug hoe een en ander gegaan is, beloofd de ANWB medewerker. Na een kwartier krijg ik iemand aan de lijn van de Oostenrijkse ANWB.


“Sprechen Sie gut Deutsch”? Ja, dat is het geval, en hij vertelde mij dat er binnen afzienbare tijd een autoambulance van hun organisatie de auto zal komen halen op het aangegeven adres, Camping Passrucker in Altenmarkt im Pongau. De chauffeur zal ook contact opnemen zodra hij in de buurt is.


Na een klein half uurtje meldt de chauffeur zich met de mededeling dat hij in aantocht is, en hij weet waar de camping is. Om even over drie komt er een kanarie gele ÖMTC wagen de camping opgereden. Met vakmanschap wordt de auto geladen en wordt de rit naar St. Johann begonnen waar de auto gerepareerd zal worden.

De chauffeur is een zwijgzaam type en via de autobaan rijdt hij naar Bisschofshofen om vandaar richting St. Johann te gaan. Bij de MB dealer word ik klantvriendelijk ontvangen. Ik meld de klachten aan de auto o.a. de stuurbekrachtiging en ik vind dat de prestaties van de auto de laatste tijd niet optimaal zijn.


We zullen het onderzoeken zegt de receptionist. “Kan ik ook een huurwagen krijgen?” vraag ik, want ik moet weer terug naar Altenmarkt. “Helaas, heb ik geen auto beschikbaar”. “Oei, of is er mogelijk een medewerker die in deze richting gaat?” “Nee, helaas niet, maar wel iemand die in Wagrain woont.”

De receptionist vraagt aan een medewerker van de administratie of iemand kan meerijden. Het kan, om vier uur rijd ik met de medewerkster naar Wagrain alwaar een kennis mij oppikt om mij weer naar de camping te brengen. Even na vieren belt de heer van der Velde van de ANWB mij op met de vraag of alles goed is verlopen? Ik vind dit zeer attent, en vertel hem dat ook. “Succes met uw auto”, en mochten er wijzigingen zijn vernemen wij dat van u. “Oké, afgesproken”. Morgen bel ik u weer!


De volgende dag, terwijl ik in een skilift in Zauchensee zit, belt de garage. "Uw auto is klaar na 12 uur en het kost € 420.-" . We hebben de slang van de stuurbekrachtiging ingekort en opnieuw aangebracht. Ook hebben een sensor vervangen van de luchtmassa inlaat. “Oh, zeg ik beduusd”. Dit klopt, want de prestatie van de auto liet de laatste tijd te wensen over. “Tot vanmiddag”, melde ik de receptionist. Door de kennis van de camping word ik naar St. Johann gebracht alwaar de auto keurig gewassen en van binnen gezogen is staat te blinken in de zon. Bij de receptionist krijg ik een keurige opsomming van wat er aan de auto gedaan is. De auto is weer in orde en de garantie op de reparatie geldt ook in Nederland. “Mercedes Benz, service”, zegt de receptie man vol trots. Na het afrekenen, start ik de auto en bemerk dat alles weer goed functioneert en tevreden rijd ik terug richting Altenmarkt.


In de caravan wil ik de ANWB bellen met de mededeling dat ik zeer tevreden ben betreffende de gang van zaken en geboden hulp. “Helaas”, “alle medewerkers zijn in gesprek, u wordt zo spoedig mogelijk geholpen”. Na een minuut of tien geef ik het op. Jammer! Even later gaat de telefoon.

De ANWB, meneer van der Velde. “ Heeft u gezien dat ik u daarnet geprobeerd heb te bellen?” "Nee", ik heb u beloofd te bellen over hoe het is afgelopen met uw auto”. Ja, heel fijn, en ik stel het op prijs dat u hiernaar informeert. Alles is keurig geregeld. Wel wat euro´s armer, maar tevreden. Zeker met de bemiddeling door de ANWB.


Ben toch blij dat wij een Reis en Krediet brief hebben!


Ariën Beersma

Camping Passrucker

Altenmarkt im Pongau.


Maart 2011.