Matadorbanden

Toen wij in 2005 onze 4de nieuwe Eriba caravan kochten, bleek dat er rond de keus van de banden door de fabriek een “zweem” van “onbetrouwbaarheid” hing.

Links en rechts ving ik van andere Eriba Nova bezitters op, dat de banden niet als “beste” uit de bus kwamen. Overigens zijn onze bevindingen van teruggang over de totale kwaliteit van de Hymer Eriba kenbaar gemaakt aan de importeur, Eriba Nederland in Hardinxveld-Giessendam.

Het antwoord is arrogant en onbevredigend. Bij navraag, aan mijn dealer, omtrent de banden, is zijn antwoord afhoudend, ontwijkend, en "ik weet het niet"! De fabriek zet deze banden erop, en zij zullen het wel weten!. De chef-monteur, met wie ik een goede verstandhouding heb, lacht meesmuilend, m.a.w., ik zeg niks!

Op internet forums volg ik de perikelen rondom deze Slowaakse banden. Overal lees ik waarschuwingen en gebeurtenissen van andere caravanners met deze banden. Ook kennissen van ons melden vanuit Zuid-Frankrijk dat zij met hun Eriba-Moving een klapband hebben gehad, met als gevolg, de gehele wielkast aan flarden en schade aan de velg. Een hoop ellende. Ter vervanging Michelins eronder en na de vakantie naar hun Hymer dealer. Deze haalt zijn schouders op. Schande!


Inmiddels is de discussie rond deze banden zo hoog opgelaaid dat Eriba Nederland haar dealers adviseert om coulant met vervanging van Matadorbanden om te gaan. Kiezen deze arrogante mensen nu toch eieren voor hun geld? Op mijn brief die ik kort na aankoop van onze nieuwe caravan stuurde n.a.v de banden, werd zonder meer zeer afhoudend gereageerd. De banden zijn goed en er zijn bij hun geen problemen bekend! Zo, luidt het antwoord van de importeur.


Op 19 augustus 2007 gaan wij met vakantie met onze Eriba-Nova 530 LE (2005) uitgerust met Matador Master banden, naar het zuiden. Alert geraakt door informatie van internet en mijn ingebouwde twijfels over deze banden, kijk ik bij iedere stop naar de hoedanigheid van het Slowaakse rubber. Ik check temperatuur en loopvlak.

Ergens midden Frankrijk ontwaar ik bij een koffiestop een kale plek op de band aan de deurzijde. Ik schrik behoorlijk en besluit onmiddellijk ter plekke de band te wisselen. Bij het afnemen is de schrik vele malen groter. Een grote “barst “ op het loopvlak, een volkomen gladde plek en wat nog erger is, aan de binnenkant, dus onzichtbaar, bleek het rubber gebarsten en geheel los gescheurd van de velg. Het had onze laatste reis kunnen zijn, om nog maar niet te spreken van de materiële schade. Bij vervanging door nieuwe Michelins, blijkt dat de andere band minder ellende vertoond, maar wel sterk gesleten is in nauwelijks twee jaar tijd. (ongeveer 8000 km).

In de veronderstelling en verwachting dat je een caravan koopt waarvan de banden bij normaal gebruik 6 jaar meegaan, blijkt dat de producent Hymer mogelijk andere gedachten daar over heeft. Anders monteer je deze inferieure banden niet onder een caravan van superieure kwaliteit!

Ariën Beersma

Oktober 2007.