2015 Lago di Garda

19-04-2015

Amper 3 weken na onze wintersport vakantie, vertrekken we op 19 April voor een reis naar Italië. De reden hiervoor is gelegen in het feit dat wij dit jaar 45 jaar zijn getrouwd, en dat willen vieren in het ons vertrouwde Peschiera del Garda op camping Bella Italia.

Op deze lente zondag in April vertrekken we rond 9.30 uit Zwanenburg. Op de A 2 is het al redelijk druk, maar de rit gaat voorspoedig. Bij den Bosch staat op één van de infoborden dat de A57 is gestremd wegens werkzaamheden. Vrijwel gelijk besluiten we om via de A 59 richting Nijmegen-Venlo te gaan en dan via de Duitse A 61 richting Koblenz.

50 km voorbij deze stad waar de Moezel in de Rijn stroomt melden we ons op camping Lindelgrund in het Guldental waar de Nahewijnen worden verbouwd.

Tegen 4 uur staan de pootjes van de caravan uit en kijken we naar de finish van de Amstel Goldrace.

Morgen door naar de Oostenrijkse grens.

2015 Campingpark Lindelgrund. A 61 Afslag 47. Guldental D-55452.

Camping is gelegen op 6 km van de autobaan.

Groene camping met grasbodem. Gelegenheid om aangekoppeld te overnachten.

Doortrekcamping maar ook geschikt voor langer verblijf. Vriendelijke receptie. Restaurant.

Nieuw sanitair met douchemuntjes. ACSI in voor en naseizoen.

www.lindelgrund.de

20-04-2015

Met stralend lente weer uit het Nahetal vertrokken, waar de vele wijnstokken al uitlopen in de zon. Via de A 61 naar de A 8 richting Stuttgart-Ulm.

De reis gaat vlot en tegen 15.30 bereiken we de Alpen die hier en daar nog zijn bedekt met sneeuw.

In het plaatsje Wertach in de Allgau vinden we camping Waldesruh gelegen op 6 km afstand van de autobaan.

2015 Camping Waldesruh.

Wertach D-87497. Bahnhofstrasse 19. A 8 Ulm-Reutte.

Vrij grote camping met vaste plaatsen en enkele toerplaatsen.

Goed sanitair. Harde ondergrond (tegels). Zakelijke receptie.

Kurtax en Muhl worden appart berekend.

ACSI in voor en na seizoen.

Tel: 004983651004.

www.camping-wertach.de info@camping-wertach.de

21-04-2015

Bij 2,3gr boven nul vertrekken we uit Wertach. De nachten zijn op deze hoogte nog koud, maar overdag schijnt de zon aan een wolkenloze hemel. Al spoedig bereiken we bij Reutte de tunnel richting de Fernpass. Dit is niet een van de snelste maar wel een van de mooiste routes. Je komt door het gebied van de Zugspitze bij Lermoos en Nassreith. Voorbij Imst gaat het richting Resiapass (Rechsenpas). Een hoogte plateau tussen de bergen. Het is schitterend, ook als we voor de 4e keer dit traject met de caravan rijden. Door de haarspeldbochten en langs het stuwmeer, waar de kerktoren van wat eens een dorpje was, nog boven het water uitsteekt. Verder gaat het gestaag door langs steil opgaande bergwanden en dorpjes met 2 namen, Duits en Italiaans. En overal waar je kijkt, de in bloesem staande fruitbomen. We zijn in Zuid-Tirol.

Vanwege het prachtige weer, willen we vroeg stoppen. In de omgeving van Latsch vinden we een kleine camping, genaamd Cevedale. Daar blijkt het “mittagsruhe” van 13 tot 15 uur te zijn, wat wij in ons kleine Nederland vrij lang vinden. Na enig bellen gaat de slagboom open.

We kunnen straks aanmelden, maar eerst de pootjes uit en een drankje op tafel. Morgen het laatste stuk naar Peschiera aan het Lago.

2015 Camping Cevadele.

Goldrain bij Latsch. Route Resia-Merano. Alto Adige.

Kleine luxe camping tussen bergen en boomgaarden.

Lux sanitair-Zwembad-Grasbodem-Weinig schaduw.

Prettige receptie met winkel en broodservice.

www.camping-cevadale.com info@camping-cevedale.com

Vinschgau/Sud-Tirol. Goldrain/Coldrano Tel: 00390473742132

22-04-2015

Nog 200 km te gaan naar Peschiera del Garda. Het is wederom stralend lenteweer en de temperatuur loopt snel op naar 25gr. Via Merano komen we op de A 22 naar Bolzano. De autostrada Brennero-Modena. Het is druk, vooral veel vrachtauto’s. Op de info borden lezen we dat er bij Rovereto-sud files kunnen ontstaan vanwege werkzaamheden. Nu deze waren er zeker. Omdat er voor vrachtauto’s een inhaalverbod van kracht is, ontstaat er een file van ruim 20 km aaneengesloten vrachtauto’s. Slecht voor de economie, zeker op een weg waar ook nog voor betaald (tol) moet worden. Ook zeer slecht is, dat er maar weinig parkeerplaatsen zijn.

De enkelen die er zijn om de 40 km, zijn propvol. Je kunt er je combinatie niet kwijt. Doorrijden is de enige optie.

Na € 12.50 te hebben afgerekend bij Affi bereiken we de S 11 Tanginiale naar Sirmione. Omtrent het middaguur zijn we bij camping Bella Italia, waar het nog vrij rustig is en nog vele plaatsen vrij zijn. Een volstrekt ander gezicht dan in het najaar. Dan is alles propvol en moet men soms een paar dagen wachten tot er een plekje vrij komt.

Na de administratieve beslommeringen, nog even bij Lidl het nodige ingeslagen.

Zaterdag komen de kinderen en dan kan het feest beginnen!

23-04-2015

Donderdag. Vandaag fiets ik mijn vertrouwde rondje in de omgeving. Van Peschiera naar Borghetto di Mincio.Er is niets veranderd, alleen zijn de wegen nog slechter dan voorheen.

De grootste verandering is, dat nu alles frisgroen is en de wijnranken hun eerste uitlopers tonen. Zo ook de kiwiplanten waar kleine bloesem bloempjes zijn waar te nemen. De zomer kan beginnen.

Voort gaat het langs de rivier. Als vanouds zijn er op deze doordeweekse donderdag vele hobby vissers aan de overzijde van de rivier neergestreken om een visje te verschalken. De zon doet het heldere water groen/blauw kleuren.

Bij Borghetto sla ik af naar Momzambano waar ik langs de coöperatieve wijn afslag bij Scarpinia, de elektrische centrale aan de rivier weer bereik. Een rondje van 36 km.

s’Middags gewandeld naar Peschiera en een taart voor de verjaardag van onze kleizoon besteld die zaterdag 5 jaar wordt. Ook hebben we de gehuurde stacaravan, die om de hoek van onze caravan is, versierd met vlaggetjes en slingers en voorbereiding getroffen voor een BBQ waar we ze zaterdag op zullen trakteren.

25-04-2015

Rond 15.00 uur arriveren de kinderen met de kleinkinderen zonder noemenswaardig oponthoud op Bella Italia.

Roan onze kleinzoon is vandaag 5 jaar geworden. De caravan is onder de luifel versierd en de verjaardags taart met 5 kaarsjes zijn aangestoken.

Het is gezellig en het avondeten is een heuse BBQ. Voor Eline is er om 20.00 uur een mini-disco waar we met z’n allen genieten van dansende kinderen en keiharde muziek.

We hebben een goede en lange nachtrust verdiend.

26-04-2015

Zondag. Vandaag is de laatste Wieler klassieker of beter gezegd een Waalse klassieker, Luik-Bastenaken-Luik. Voor mij vandaag een rondje van 40 m. Het is fris en bewolkt als ik op de fiets stap. Ook ben ik niet alleen. Vele hordes wieler liefhebbers zijn op pad voor hun zondaagse fiets rondje. Langzaam komt het zonnetje erdoor en na een ruim uur keer ik op de camping terug, om via de satelliet naar LBL te kijken.

27-04-2015

Maandag. Regen. Alles ziet er troosteloos uit. Dikke plassen staan in de kuilen van de straat. En er is nog wel markt vandaag. Tegen 10 uur wagen we het erop. De markt is er, maar wel minder kramen dan anders. Ook zijn er weinig kopers. We kunnen alles goed bekijken. Na afloop gaan we nogen even een paar boodschappen doen bij de Lidl.

In de namiddag gaat het nog harder regenen, maar morgen, zo beloofd “ weeronline” komt de zon weer terug.

28-04-2015

Na een nacht met nog enkele flinke buien is het nu droog en de zon doet pogingen om door het wolkendek te prikken. Het is weer tijd voor een rondje op de fiets. Om 9.00 uur fiets ik naar het gebruikelijke parcours. Op de terugweg merk ik dat ik een “afloper” heb. Heel langzaam loopt mijn voorband leeg. Met 2 keer pompen kom ik veilig en wel op de camping. Gelukkig heb ik voldoende binnenbanden bij mij.

In de middag laat ik de kinderen wat van de omgeving van Peschiera zien. Het pittoreske plaatsje Borghetto di Mincio is bezienswaardig. Een soort Giethoorn in het klein. Op een terras drinken we met zijn allen een glaasje en de kinderen een lekker Italiaans ijsje. We rijden nog even door naar Solferino, alwaar een monument is opgericht van het Rode Kruis. De aanleiding hiertoe is de slag bij Solferino tussen Italië, Frankrijk en Oostenrijk.

30-04-2015

Donderdag. Regen. Het heeft de gehele nacht geregend. Vandaag hebben we gepland om naar het pretpark Gardaland te gaan, de kaartjes hebben we al gekocht bij de receptie van de camping. Om 8.00 uur regent het nog steeds, maar de verwachting beloofd dat het in de morgen weer droog wordt. Toch maar gaan en achteraf maar goed ook. De zon breekt door en de lucht kleurt blauw. Bij de ingang van het park genieten van de opening show die Gardaland ons biedt en gepaard gaat met het zingen van het volkslied door het wachtende publiek tijdens het hijsen van de Italiaanse vlag.

Door het zonnetje lijkt alles nog leuker. Nu ben ik als schrijver dezes niet zo’n pretpark bezoeker. Oké, ik ben meermalen in de Efteling geweest, maar dit slaat alles. Groot, groter, grootst!

Wel 5 achtbanen in allerlei vorm en bouw, samen met vele andere attracties getooid in een prachtig bloemenpark. Alles keurig schoon, geen papiertje of peuk op de grond. Ongetwijfeld zullen ze in Amerika grotere en spectaculaire pretparken hebben, maar ik vind dit al geweldig . We blijven de hele dag, genieten van een lekkere lunch en verlaten het park als deze sluit.

Omdat we een combi entree bewijs hebben kunnen we morgen naar Sea-Life.

Het is een prachtige en zonnige dag geweest en we strekken onze benen op de rondzit van de caravan.

We liggen er op tijd in en kijken uit naar de dag van morgen, 1 Mei de echte feestdag, 45 jaar getrouwd.

1 Mei 2015

Dag van de Arbeid maar ook onze trouwdag 45 jaar geleden en we nu vieren hier op Bella Italia.

Ook is er markt in Garda en de dames willen hierheen. In een lange file bereiken we Garda waar de markt al in volle gang is. Het is bewolkt maar droog. Na de lunch op een terras, rijden we door naar Sea-Life waar een verzameling is van allerlei zeeleven te bewonderen in grote aquaria. Tevens een tunnel van glas waar de vissen boven je langs zwemmen. Indrukwekkend. s,Avonds genieten we van het diner in het restaurant op de camping.

2-05-2015

De zon schijnt volop. Om 9.00 uur ziet ik al op de fiets voor mijn gebruikelijke rondje. Soms, thuis denk in gedachten aan de fietstochten die ik in Italië maak, maar al fietsend denk ik dat ik droom, maar het is pure werkelijkheid op deze prachtige voorjaarsdag.

4-05-2015. Maandag.

Na enkele dagen met zonnig weer en af en toe een buitje neem ik de kans waar om een lange fietstocht te maken. De dames zijn naar de markt in Peschiera en Mark let op de kids. Om even over 9 vertrek naar Borghetto di Mincio en daarna door naar Mantova.

In Mantova maak ik enkele foto’s van het plaatsnaam bord en keer weer langs dezelfde terug.

“Lek”! op 10 km van Peschiera. Ik had om 12.30 uur bij de caravan willen zijn, maar ik moest een band wisselen.

Zo iets kost mij ongeveer 20 minuten. Bij terugkomst staat er 93 km op de teller en na een heerlijke douche lekker in de zon bij de caravan met een lekker glas Peronibier. Om 20.00 kijken we met z,n allen onder de luifel naar de dodenherdenking op de Dam in Amsterdam.

5-05-2015. Bevrijdingsdag.

Zon en in de middag bedekt. Bianca en Mark zijn een dagje naar Verona en wij passen op de kleinkinderen. We gaan een ijsje eten en daarna op het springkussen, maar deze optie blijkt gesloten. Dan maar naar het zwembad, waar het behoorlijk druk is. Er zijn nauwelijks ligbedden vrij.

Het water is nog koud maar het zonnetje is lekker warm.

7-05-2015. Donderdag.

Het zijn nu al 4 dagen met veel zonneschijn met een heerlijke temperatuur. Bij het zwembad is het iedere dag prop vol. Je moet je best doen om een ligstoel te bemachtigen. Ook brengen we de dagen door met fietsen, wandelen, een ijsje eten en naar het zwembad gaan.

Voor de kinderen is het hier een Eldorado, kinder animatie, mini disco en disco zwemmen. Kortom voor elk wat wils. Ook is het vandaag de trouwdag van mark en Bianca wat we afsluiten met een heerlijk etentje.

Morgen de calorieën er weer af fietsen.

8-05-2015. Vrijdag.

Met nu al een aantal dagen met warm lenteweer, komt de apotheose met een knetterend onweer . Tegen 20.00 uur barst het los. Onze kleindochter is met oma naar de mini-disco en staan onder de tent bij het podium. Het regent hevig en ik kan ternauwernood de luifel vast houden. Dikke stromen water vermengd met modder lopen richting het meer. Ferme klappen onweer maken de kinderen bang en zoeken veiligheid bij hun ouders. Het koelt meteen af en tegen 22.00 uur is het onweer voorbij.

De volgende morgen schijnt de zon!

9-05-2015. Zaterdag.

Aan alle leuke dingen komt het einde snel. Vandaag vertrekken de kinderen weer naar huis. Bij Karlsruhe zullen ze overnachten. Ze hebben in ieder geval goed weer om te reizen. Zondag tegen 16.00 melden ze dat ze weer veilig thuis zijn.

2008-2011-2012-2013-2015 Camping Bella Italia, 2-37019 Peschiera del Garda-Verona-Italia

Deze super camping is groot en zeer massaal.

Wel voorzien van alle voorzieningen.

U vindt de camping vanaf de snelweg A 4 afrit Peschiera del Garda, richting Sirmione.

De camping heeft een supermarkt en diverse restaurants.

Diverse winkeltjes, internet en fiets verhuur. Voorts zijn er meerdere zwembaden.

Wandel en fiets mogelijkheden. Kinder animatie.

Camping verhuurd ook vele bungalows en sta caravans van diverse organisatie. Kampeerplaatsen aan het meer.

CCheque-ACSI-Best Deal-in laagseizoen.

Omgeving- Gardameer-Verona-Sirmione-Nantua –Mantua-Brescia en vele watersport ontspanning.

Tel: 0039056400688 Fax: 00390456401410 www.camping-bellaitalia.it info@camping-bellaitalia.it

11-05-2015. Maandag.

Het is nog druk op Bella Italia. De tweede golf met Nederlanders, Duitsers, Polen en Britten zijn aan hun Mei vakantie begonnen en hebben de huisjes van de diverse organisaties bemand.

Ze treffen het bijzonder want het is fantastisch mooi weer. Vanmiddag was het 28gr op de thermometer.

Iedere maandag is er markt in Peschiera en daar hebben wij vanmorgen vertoefd en enkele inkopen gedaan. Ook hebben we een uitstapje gemaakt naar het winkelcentrum Auchan in de buurt van Verona.

Morgen weer op e fiets voor mijn gebruikelijke rondje. Mijn “Giro d’Italia”.

13-05-2015

Het mooie weer houdt aan. 28gr iedere dag, maar het wordt tijd om aan de terugreis te denken.

De eerste voorbereiding hiervan treffen we op de camping waar met de waterslang het tentkleed schoon te spuiten. Een lekker werkje bij dit warme weer.

In de middag rijden we nog even naar Bardolino, alwaar we een wandeling maken langs het Lago en een heerlijk ijsje tot besluit.

14-05-2015

Rond 08.30 uur staan we klaar om te vertekken. We willen in Oostenrijk bij Matrei in ost Tirol in het Gross-Clocknergebied een camping zoeken. Het weer is maar de zon maakt steeds meer ruimte voor bewolking. Op de radio is regen en onweer “angesagt”. Maar afwachten wat het gaat worden.

Rond 15.00 uur komen we aan in Matrei op camping Edengarten en vinden een plaatsje in de zon.

2015. Camping Edengarten.

Edenweg 15 a. A-9971 Matrei in ost Tirol. Felbertauernstrasse.

Camping midden tussen de bergen op loop afstand van het plaatsje.

Nieuw sanitair met douchemunten. Appartement verhuur. Restaurant in hoogseizoen.

Grasbodem met elektra aansluitingen.

Omgeving: Tauernpark-Wandel en fiets mogelijkheden.

ACSI in voor en naseizoen.

www.campingedengarten.at info@campingedengarten.at

Notitie: Route via Lienz. Felbertauernstrasse.

Mooie route. Lago di Garda-Brennero. Bij Bolzano-nord richting Bressanone-Lienz.

Goede tweebaansweg door een prachtig natuurschoon. Met de caravan niet altijd de Tom-Tom volgen deze voert je over andere bergpassen.

Liens-Matrei i ost Tirol-Mittersil-Kitzbühel-Kufstein.

Route komt door de Hohe Tauern met de Gross Venediger en Gross Glockner.

15-05-2015

Regen en nog eens regen. Het heeft de hele nacht geregend. We besluiten om te vertrekken en ons plan om de Gross Glockner Hoch Alpenstrasse te rijden te laten varen. Het zicht is dermate slecht vanwege de regen. Er hangen dikke wolken in de dalen.

Via de Felbertauernstrasse wat een prachtige, doch geen eenvoudige route is met vele haarspeld bochten, flinke stijgingen en een lange tunnel, komen we in de omgeving van Kitzbühel.

Verder door naar Hopfgarten waar we een camping hebben uitgezocht.

Intussen klaart het op en hopen de middag droog door te brengen.

16-05-2015

Rondrit gemaakt in de omgeving St Johann in Tirol-Kitzbühel-Brixen-Kirchberg-Westendorf.

Het zonnetje komt door. Morgen richting Stuttgart-Franfurt.

2015. Camping Reiterhof. Kelchsauerstrasse 49. A-6361 Hopfgarten.

Grote zomer en wintercamping. Gelegen in het gebied van de Wilder Kaiser

Uitstekend sanitair (lux) Zakelijke receptie. Restaurant in seizoen. Broodservice.

Grasbodem met elektra aansluitingen. Bij langer verblijf op meter.

Gasverkoop. WIFI tegen betaling. Skibus stopt bij camping.

Omgeving: Wandelen en Fietsen. ACSI in voor en na seizoen. Excl Tax en Vuilafvoer.

004353353512 www.campingreiterhof.at info@campingreiterhof.at

17-05-2015

Het is zwaar bewolkt met af en toe een zonnetje wanneer we rond 10.30 uur uit Hopfgarten vertrekken. De reis gaat voorspoedig en via Kufstein komen we op de autobaan.

Bij Rosenheim gaat het richting München, om bij Irschenberg in de file tekomen. Het gaat langzaam en het zal zeker niet de laatste file zijn voor vandaag. Tijdens de hele rit naar Ulm komen we in lange files. Al met al hebben we zeker 2 uur in de files gestaan.

Volgens de Tom-Tom zouden we om 14.00 uur camping Gruislingen bereiken maar het werd 16.10 uur.

De reden van de files is, dat vele Duitsers op reis zijn vanwege een lang weekend met Hemelvaart.

De vraag nu voor een caravanner is? “Wat is nu de beste reisdag? Volgens mij maakt het weinig of niets uit wanneer je reist. Oké, op zondag is er geen vrachtverkeer, deze staan met duizenden op de parkeerplaatsen zodat je zelf geen mogelijkheid hebt om even te stoppen, laat staat te tanken, alles staat vol! Waarvan akte.

Ook de vele “Baustellen” doen een duit in het zakje voor wat in het Duits “Stau” heet.

2015. Camping Winkelbachtal Campingplatz 1 D-73344 Gruibingen München-Ulm-Stuttgart.

Camping bevindt zich in een natuur gebied niet ver van de autobaan. Benadering dorp het dorp is smal.

Camping maakt een ietwat rommelige indruk. Vele vaste plaatsen. Speciale plaatsen voor doortrekkers.

Nieuw toilet toilet gebouw. Grasbodem. Restaurant.

Omgeving: Wandelgebied. Bezoek aan Göppingen (Märklin) Ulm.

Vriendelijke receptie. Geen WIFI.

004917620512536 www.winkelbachtal.de - dannemann@t-online.de

18-05-2015

Bij stralend weer van camping Winkelbachtal vertrokken. Dit maal zonder “stau”en ander ongemak. Aangekomen bij de camping bij Frankfurt wordt waar we al bang voor zijn wordt bewaarheid, “mittagsruhe” tot 15.00 uur. Daar sta je dan voor een gesloten slagboom, en we waren niet de enigen.

Elly komt op het idee om de caravan af te koppelen, boodschappen doen en vol te tanken. Goed idee, en als wij terugkomen bij de camping kunnen we na de plicht plegingen de mooi verzorgde camping op.

2015. Camping Mörfelden Am Zeltplatz 5-15. 64546 Walldorf.Stuttgart-Frankfurt A5.

Grote en goed verzorgde camping met vaste en toer plaatsen.

Goed sanitair. Gehandicapten vriendelijk. Grasbodem-Schaduw.

Restaurant-Gasverkoop. WIFI tegen betaling.

Dichtbij vliegveld Frankfurt.

Omgeving: Wandelen-Fietsen en bezoek aan Frankfurt.

www.campingplatz-moerfelden.de info@campingplatz-moerfelden.de

Tel: 0049610522289

19-05-2015

Vandaag staat een bezoek aan Frankfurt op het programma. In ons leven we zijn zeker meer dan 60x langs Frankfurt gereden maar de stad nog nooit bezocht. Nu was de gelegenheid daar. Met de trein vanuit Mörfelden komen we rond 10.30 aan op het Hauptbahnhof van Frankfurt, wat indrukwekkend is.

Even zo de Skyline van deze financiële hoofdstad van Europa.

Hoge gebouwen hebben een goede mix met de vele bouwwerken met de Duitse bouwstijl. Opmerkelijk is ook het vele groen wat in de stad aanwezig is. Tevens zijn de recreatie mogelijkheden langs de rivier de Main uniek te noemen. Kortom Frankfurt am Main is een wereldstad met even zovele wereld burgers.

Morgen nog maar 500 km naar huis.