2010 Vakantieverslag Spanje-Portugal

29-08-2010

460km 16gr. regen en veel wind.

Bij regenweer zijn we rond 8.30 uit Zwanenburg vertrokken. Via de A2 (wat is deze mooi en vooral breed geworden) naar Breda en vervolgens Antwerpen en Brussel naar de E 19 richting Mons.

Van hieruit richting Meubeuge. Hier rijden we Frankrijk binnen, waar het al even hard regent als in België en Nederland.

Via de route National N2 naar Reims, het champagne gebied rond Epernay binnen, waar we rond 16.30 op een leuke doortrek camping municipale in Val de Vesle zijn aangeland.

De camping is leuk gelegen met hoge bomen die voor schaduw zorgen.

Vele “grijskoppen” uit andere EU landen zijn hier ruim vertegenwoordigd.

Het weer is fris. 18 gr en af en toe regen. De “kop is eraf”. Morgen door naar de zon?

30-08-2010

430km 19-21gr Bewolkt, matige wind.

2de dag. Uit een fris Val de Vesle bij Chalons en Champagne vertrokken. Het is nog zwaar bewolkt maar gaande weg klaart het op. Blauwe luchten met witte schapenwolken doet de temperatuur op lopen tot 21gr, en het blijft droog wat een verademing is na een dag van stortregen. Via de route National van Chalons en Champagne, naar Troyes en vervolgens over de N7 langs Eauxpuiseau naar Auxerre. Het enige oponthoud is dat je soms door of langs de steden moet. De N wegen zijn prima te berijden in dit gedeelte van Frankrijk die zich als lange linten door het wisselende landschap ploegen.


Af en toe een rotonde, maar bij de steden des te meer. Door naar La Charité via de N 151 naar Bourges. Hier is de route om de stad geleid, een z.g. Rokade (rondweg) zodat het oponthoud nihil is. Van Bourges is het nog 90km naar Chateauroux waar we in Maison Neuve, 10 km buiten de stad een doortrekcamping vinden met voornamelijk Nederlanders die ook op reis zijn.

31-08-2010 dinsdag

Stralend mooi weer. We staan niet al te vroeg op, want we willen het vandaag rustig aan gaan doen. Tenslotte hebben we vakantie. Het komt ook door het reizen, 400 á 500km per dag langs de RN is best vermoeiend. Na een lekkere kop Senseo gaan we eerst tanken in de omgeving van Chateauroux en kopen voor onderweg nog een stokbrood en vertrekken rond 10.30 uit Maison Neuve, richting Limoges via de A 20. De autoroute is “gratuit” tot aan Brive. Heerlijk deze prachtige autowegen, meer ontspannend en je schiet flink op.


Ook zijn er mooie “air’s “ ingericht, waar we tussen de middag in de blakende zon van het verse stokbrood genieten met kaas en tomaat. Bij Brive gaat het rechts af in de richting van Perigeux-Bordeaux A 89, om bij Rouffignac op een schattig campinkje te komen, van Nederlandse eigenaren die juist vandaag de camping hebben verkocht aan een jong gezin uit Parijs. Bleusoleil heet de camping en bestaat uit twee delen. Het uitzicht is prachtig in dit deel van de Dordogne. De rust is overweldigend. We blijven zeker 2 dagen!

1 en 2-09-2010

Na aankomst op de camping Bleusoleil waar we een mooi plekje hebben en het weer prachtig is, besluiten we een dag over te staan. Inmiddels zijn dat er twee.Na een wandeling in de omgeving genieten we van de rust onder de luifel.


Vandaag donderdag 2 september willen we een toertje maken naar Sarlat le Caneda, een schilderachtig plaatsje, waar we jaren geleden ook al eens zijn geweest.

Morgen pakken we de reis weer op richting het Baskenland. Perigeux-Bordeaux-Bayonne-Biaritz - St Jean de Luz-Spaanse grens. A bientôt. Rond 9.00 vertrokken van camping Bleu Soleil waar de heuvel toppen in de mist gehuld zijn.


Na een warme dag is de afkoeling in deze tijd van het jaar duidelijk merkbaar. Het is 14 gr bij het opstaan. Het aankoppelen gaat voorspoedig waarbij de “ mover “ onontbeerlijk is op de smalle paden van de camping. Via een pas geasfalteerde “zubringer" , zo noem je een weg in het Duits die je naar de autoroute brengt.


Bij Perigeux is dat een feit en de Tom-Tom meldt dat tot aan de Spaanse grens het al of niet een tolweg is. Met de cruise-control ingesteld op 90 km, is het een makkie.


We genieten van de omgeving, de blauwe lucht en de zon overgoten landerijen waar zelfs om deze tijd van het jaar nog flink gesproeid wordt. Na 396 km autoweg bereiken we de afslag Urrunge even voorbij St Jean de Luz. De camping is snel gevonden en bevindt zich aan de steile kust van de Atlantische Oceaan. We hebben een prachtig uitzicht over de baai van St Jean de Luz. We blijven hier een paar dagen, dat is vrijwel zeker!

4-9-10-Zaterdag

Strak blauw. 27 gr.

Morgen zijn we al weer een week op pad. Na een wandeling over de hoge kustlijn met dieptes van wel zo’n 50 meter tot de kolkende branding die op de rotsen uiteen slaat, zijn we na de lunch met heerlijk Frans stokbrood, op de tandem naar St Jean de Luz gefietst, een afstandje van 4 km. Het is heerlijk. De frisse zeelucht vliegt langs je heen wanneer je met een gang van 35km naar beneden suist. Maar we moeten ook weer terug?


St Jean de Luz is een pittorske Baskische badplaats met een visserhaven. De typische Baskische bouw manifesteert zich in witte bebouwing met grote schuin lopende platte daken met rode dakpannen. Kenmerkend zijn de kleuren waarmee het hout geschilderd is, Baskisch rood, hard blauw en groen. Meer kleuren mogen ze kennelijk niet gebruiken. Het hoort blijkbaar bij hun cultuur.


Terug naar de camping ging best goed ondanks de steile beklimming langs de kustweg.


Vanaf de camping hebben we een goed uitzicht op de uitlopers van de Pyreneeën en aan de andere zijde de blauwe oceaan. Door der zee is de temperatuur aangenaam 27 gr. onder de blauwe hemel met hier en daar een cirrus windveer aan het firmament. S’avonds in het donker is er een prachtige sterrenhemel en kijken we op de lichtjes van St Jean de Luz.’ Morgen tegen de middag is het plan om te vertrekken naar Valladolid, 400 km Spanje in, maar dat kan veranderen. Voorlopig zitten we hier goed.

5-9-2010 Zondag

399km. 32 gr. Zon.

Reisdag. Rond 9.00 uur uit Urrunge-St Jean de Luz vertrokken en via de autopista richting San Sebastian. Na de grens volgetankt, wat met Frankrijk toch gauw €0.20 per liter voordeliger is.


Al vrij snel wordt het warm, de lucht is staalblauw en zonder enig wolkje aan de lucht. Eigenlijk is het zonde om op zo’n mooie dag te reizen, maar je als je wat wil, moet er wat voor over hebben.. Via de tolweg rijden we naar Burgos. Hier wordt Spanje steeds “geler”, overal zie je grote stukken landbouw grond waarvan het graan al is geoogst. Niet mooi, dor en droog zover het oog reikt. Landerijen geplooid tussen berg ruggen.


Het wordt steeds warmer, om 12.00 uur is het al 29gr.


Op een vieze parkeerplaats met veel zwerfvuil en tussen de vrachtauto’s, eten we snel een broodje en drinken ons laatste restje koffie . Van Burgos gaat het bij de splitsing naar Madrid, west-waards naar Valladolid alwaar we een camping in Totdesillas hebben uitgezocht met restaurant en zwembad. Het wordt steeds warmer en de airco in de auto maakt overuren. Inmiddels is het 33 gr. De camping is snel gevonden en de formaliteiten verlopen vlot. De camping heeft hoge bomen en veel schaduw. Even later genieten we van een drankje en zetten de airco in de caravan op stand 10.

6-9-2010 Maandag

Prachtig weer. Warm 30gr.

We besluiten een dagje hier te blijven. De camping is prima en het sanitair net nieuw.

De douche is zelfs wat aan de hete kant, dat hebben we weleens anders meegemaakt.

Onder de luifel schrijf ik dit verslagje. Vanmorgen gaan we boodschappen doen en even vol tanken. Vanmiddag gaan we lopend naar Tordesillas om het stadje te bekijken wat op 600mtr van de camping ligt. Een typisch Spaanse plaats met een oude kerk. Aan de voorzijde en façade die rijk versierd is. De eigenlijke kerk is vaak armetierig, op elkaar gestapelde stenen met veel pleisterwerk.


In het stadje zelf hangen veel plakkaten en feestverlichting. Op de brug over de rivier zijn alle lantaarnpalen versierd met Spaanse vlaggen. Volgende week is er “fiesta “ met stierenrennen. Overal staan al hekken om toeschouwers te beschermen. Je moet er maar lol aan hebben.

Morgen is het plan om richting Portugal te gaan met nog een tussenstop in Caceres. Straks nog even een baantje trekken in et zwembad en daarna het eten voor de avond klaarmaken voorop de gasgrill.

Wat wil een mens nog meer!

7-9-2010

296km-Regen-26gr.

Reisdag van Tordesillas naar Cáceres 296km. Het is bewolkt na regen. Vannacht rond 03.30 begon het te regenen. Onderweg naar Salamanca regende het flink. Deze route is net als de route Burgos-Valladolid, saai en weinig natuurschoon. Landerijen met overal gestapeld stro.

Na Salamanca veranderd de natuur in rotsachtig landschap met olijfbomen. Ook sterker geaccidenteerd, wat soms flinke stijgingen tot gevolg heeft.

Ook het weer knapt onderweg zienderogen op, en bij Cáceres waar we een camping op het oog hebben schijnt de zon. De camping ligt even van de snelweg. Een luxe camping met sanitair op de plaats.

Morgen gaan we het stadje bezichtigen om overmorgen richting Lissabon te gaan.

8-9-210 woensdag

Na wind en regen is het stralend mooi weer. Bij het brood halen, hoor ik dat het vandaag een feestdag is in Extramadura. Alles is dicht. Gelukkig verkoopt de campingwinkel nog stokbrood.

Na de perikelen met de schotel ontvangst, (vermoedelijk een breuk in de kabel) is het met een nieuwe kabel weer gelukt beeld en geluid met Nederland te maken en s ávonds kijken we naar de wedstrijd Nederland-Finland 2-1.

In de middag gaan we naar Cáceres. De stad Cáceres bestaat uit twee delen. Oud en nieuw. Jammer is het dat de Plaza Major open ligt voor een nieuw plaveisel, (het lijkt Amsterdam wel) maar de oude vesting werken zijn prachtig gerestaureerd en geven een beeld hoe het leven hier in vroegere tijden plaats vond.

In het nieuwe gedeelte zijn prachtig aangelegde parken met terrassen waar wij voor een drankje neerstrijken.

Morgen naar Cacais niet ver van Lissabon. 346km.


9-9-2010-28gr-404km.

Wederom prachtig weer, geen wolkje aan de lucht. Rond 9 uur, na het af rekenen vertrokken richting Portugal. Van Cáceres naar Badojoz. Er is enige verwarring omtrent de te volgen route. De Tom-Tom geeft even na Cáceres aan dat we rechts moeten, maar de autoweg is rechtdoor. Achteraf blijkt dat via de route nationaal (tweebaans) korter is.

We kiezen voor de snelweg omdat deze net nieuw is, maar blijkt achteraf 50km langer.

Bij Badojoz richting Elvas, waar de Portugese grens wordt gepasseerd. Hier begint de tolweg. We stellen vast dat het landschap in Portugal wat lieflijker is en groener dan in Spanje. Veel kurkeiken en in de bergen kleine witte dorpjes. Het is zeer rustig op de weg. Soms hebben we de indruk dat we geheel alleen op de weg zijn. Voor en achter geen leven te zien, maar naar mate Lissabon nadert wordt dit anders. Portugezen zijn rare automobilisten, van links naar rechts, zonder richting aan te geven. Bij invoegstroken eerst een stuk naast je blijven rijden, om dan vol gas nog net voor je langs de weg op te gaan.

De brug over de Taag geeft een prachtig uitzicht over de stad, een zesbaans wegdek hoog boven het water. De camping in Cascais is snel gevonden, mede dank zij de navigatie, misrijden hoeft niet meer. Wel goed opletten, want met een caravan of camper kun je niet overal langs. De Orbitur campings van de gelijknamige organisatie zijn allen goed ingericht en het is er gezellig druk. We vinden een plek onder de pijnbomen en besluiten om het zeker een paardagen rustig aan te doen, en dan de stad te bezoeken.

Amsterdam- Lissabon 2750 km.

Portugal 2010

Enige jaren geleden, om precies te zijn 2007 zijn wij ook in Portugal geweest voor een vakantie. Wat ons toen opviel was dat het een arm land was. Of het nu komt dat het gebied en stad nu anders is als in 2007, Porto, toen in vergelijk met Lissabon nu. Het kan hard gaan in 3 jaar. De wegen zijn verbeterd, geen kinderkopjes in deze omgeving van Cacais, dat was in vergelijk met Mathosinos 3 jaar geleden wel anders. Armoede straalde van de huizen af.

Oude auto’s en vrouwen die de staten veegden. Ondanks dat overal zwerfvuil, al kom je dit nu ook hier en daar tegen.

In de omgeving van Lissabon nu, zie je de vooruitgang, ondanks dat het land gelijk aan Griekenland het afgesproken begroting tekort drastisch heeft overschreden. (liquidemiddelen).

Hele nieuwe wijken zijn her en der gebouwd met een prima infra structuur, nieuwe wegen met even zoveel rotondes. Keurige villawijken en langs de kust statige nieuwe hotels en restaurants. Het Centro Commercial in Cascais is een van de grootste en modernste in haar soort. Alle grote merken van de wereld zijn hier vertegenwoordigd en de super mercado heeft een geweldige uitstraling en assortiment.

Goedkoop?, Nee, niet meer, dat was enige jaren geleden nog het geval.

Het moet toch ergens van betaald worden!

(In mij aantekeningen vond ik nog een stukje wat ik in 2007 heb geschreven)

Portugal 2007

Het is voor ons de eerste maal dat we Portugal aandoen, om precies te zijn, het noorden (Costa Verde) naar Porto. Onze eerste indruk is dat het landschappelijk liefelijk is en de bebouwing los van elkaar. Geen grote flats maar los staande huizen waarvan vele zeer mooi maar ook vele krotten (armoede). In de Costa Verde is het landschap afwisselend groen en soms rotsachtig. De grote wegen, al of niet gebouwd met behulp van de Europese Gemeenschap zijn goed. (tol). Maar zodra je op een binnenweg komt zijn deze slecht tot zeer slecht. Vele keien en geprepareerde macadamwegen die het predikaat weg niet verdienen.

En dan de berijders van dit soort wegen, nagenoeg altijd hard rijdend en telefonerend, zonder enig geduld of mededogen met andere weggebruikers, schieten zonder richting aan te geven, links en rechts voorbij, zelfs op de snelwegen. Het “motto” is, “ik rij hier en ik moet erdoor”, zo ook op kruisingen. En dat op deze erbarmelijk slechte wegen. Wat ook opvalt in het nadeel van de Portugezen is het vuil. Overal vindt je zwerfvuil. Met het gemak van plastic tasjes wordt overal rotzooi neer gekwakt. Zonde, want het geeft al een dergelijk somber imago om nog niet te spreken van de vele overlast van vliegen. Dat komt door al het vuil en afval die men overal achter laat, ondanks dat er hier en daar voorzieningen zijn gemaakt om het in te deponeren.

Ook mistroostig is het achterstallig onderhoud van wat eens met status is gebouwd. Vooral in de steden. Roest en rot gaan hier hand in hand. Jammer. Ook wordt er nieuw gebouwd en dat ziet er duurzamer uit, maar ook dat verpauperd als men het niet onderhoud.

Een pluspunt is dat de zon bijna altijd schijnt en de Portugezen aardige mensen zijn.

September 2007 Angereis-Lavra-Portugal

Lisboa

11-09-2010

Wederom een prachtige zonnige morgen deze “nine eleven” als we wachten op de bus die ons naar het station van Cascais zal brengen. We hebben ruim 20 minuten moeten wachten, want volgens de dienst regeling had de bus er al lang moeten zijn maar op zaterdag is dat zeker anders.

Op het station gaat het kaartjes kopen snel en vriendelijk al voeg mij af waarom er zoveel veiligheid mensen rond liepen bij de poortjes naar de perrons. Politie en beveiligingsmannen staan overal. Zou het iets te maken hebben omdat het vandaag 11 september is? Mogelijk,maar "saftey forall".

.Lisboa

De trein vertrekt precies op tijd en rijdt langs de kust richting Lisboa. We passeren allerlei plaatsen in het gebied wat ook Cascais heet. Plaatsjes als Estoril-San Pedro-San Joao ,doet de trein aan alvorens na een rit van 20 km (geschat) aankomt op de Cais do Podré, in de haven van Lissabon. Vanaf hier lopen nagenoeg alle straten vrij steil omhoog naar het centrum.

De aanblik van de stad is prachtig. Door de zware aardbeving in 1755, zo hoorde ik later bij de rondtoer in de touristbus, is Lissabon voor 2/3e verwoest. Bij de wederopbouw is gekozen voor brede straten en gebouwen die keurig in lijn zijn neer gezet. Het leukste zijn de zijstraten en straatjes, want daarin speelt zich de commercie en gezelligheid af.

Horeca bedrijfjes met terrasjes midden op straat. Op een van de grote pleinen, het

Plaza do Commerce, stappen we op de touristbus voor een rondrit door de stad, en dit keer zelfs met een Nederlandse uitleg op je oortje, afgewisseld met Fado muziek.

Door het centrum en de buitenwijken gaat de rondrit en duurt 2 uur. Langs de kade liggen 2 cruise schepen, waaronder de nieuwe “Westerdam” van de Holland Amerika Line. De schepen brengen vele toeristen die hier een dagje komen passagieren. De stad en de rondrit zijn zeer de moeite waard. Voor mij is het moeilijk uit te drukken wat voor gevoel en sfeer Lissabon heeft, maar je kunt het best vergelijken met het gevoel en sfeer van Amsterdam. ( maar dan zonder regen en de hele dag zon)

Cascais bij Lissabon

12-09-2010

Een rustig dagje, het is tenslotte zondag. We zijn nu al weer 14 dagen onderweg en het bevalt uitstekend.

Vooral het weer blijft fantastisch afgezien van een flinke bui regen

onderweg bij Salamanca.

Vanmiddag na de lunch de tandem gepakt en langs de kust op het daar speciaal aangelegde fietspad naar Cascais gereden. Een prachtige rit over de hoge kust. De blauwe oceaan rechts van je, beukt op de rotsen uiteen. Op de stranden zijn vandaag honderden mensen die van zee en zon genieten. Vooral surfen op de hoge golven is hier een activiteit die veel wordt beoefend. In het totaal hebben we zo’n 25km gefietst met behoorlijke klimmen en dalen in een zon overgoten ambiance zonder enig wolkje aan de lucht


13-09-2010

Maandag wasdag, die gisteravond keurig in de week is gezet. Vanmorgen was het bewolkt, we dachten dat de zon vandaag verstek zou laten gaan, maar na de koffie werd de hemel weer staalblauw. Vanmiddag wilden op de fiets naar Sintra, maar dat bleek te ver en een berg te hoog. In de afdaling haalden we 50 km pu. Later in de middag nog even wat proviand ingeslagen in Cascais en een ijsje bij McDonalds gehaald.

Morgen willen verder naar zuid Portugal. Sagres, het uiterste puntje van dit mooie land.

14-09-2010-34gr-353km-zon-onbewolkt

Omstreeks 14.30 aangekomen in Sagres Portugeese tijd (het is hier een uur vroeger).

De Algarve is een geheel ander deel van Portugal, het is plaatselijk groener afgewisseld met vele kleine nederzettingen in het wit.

Via Setubal, en de tolweg gaat het richting het zuiden. Wederom over de Ponte do 25 April verlaten we Lisboa.(Hoogte 70m Lengte 2277,6km Geopend 6-8-1966).

Eerst wilden we de route langs de kust nemen maar deze route is veel langer en bovendien zijn er behoorlijke stijgingen in. Na 300km komt de afslag bij Albufeira naar het westen, richting Portimâo. Het is heet onder de blakende zon. 34graden.

Gisteren hoorde ik Gerrit Hiemstra nog zeggen bij het weerbericht in Nederland bij het 8 uur journaal,

morgen 16gr, (dat is de helft), en herfstachtig najaars weer. Gelukkig is hier daarvan niets te merken.

s,Avonds kun je gerust tot 10 uur buiten zitten, dan is de temperatuur nog altijd 26 á 27gr.

De camping in Sagres ligt in een dennenbos met veel schaduw. Doordat wij op het puntje van Portugal zitten waait het er ook flink, wat bij deze temperaturen welkom is. Morgen gaan we de omgeving verkennen waar onze ouders 27 jaar geleden ook eens zijn geweest.

15-09-2010

25gr licht bewolkt.

Op dit moment wanneer ik dit schrijf kijk ik met één oog naar Real Madrid –Ajax. Het is nog 0-0.

Voor ons was het een leuke dag na weer een dag van reizen. Na de koffie zijn we met de auto naar Cabo da San Vincente gereden vlak bij Sagres. Het zuidelijkste puntje van Portugal. Hier komen winden en golfstromen bij elkaar wat een prachtig natuur verschijnsel geeft van water tegen de 50 meter hoge rotsen. Ook hebben we het Fort Sagres bezocht.

Je vraagt je af waarom mensen toentertijd zulke verdedigingwerken bouwden. Waar waren ze bang voor? Zeerovers? Onmogelijk om vanuit de zee de hoge rotsen, en dan nog eens een muur van 10 meter hoog te beklimmen. Het fort is zo groot dat je van een legerplaats kunt spreken. Inmiddels is het 1-0 voor Real Madrid.

Na het bezichtigen van het fort zijn we richting Lagos gereden, zo’n 30km van Sagres. Tot onze verrassing is dit werkelijk een heel leuk stadje, er is “reuring” en het leeft. Veel winkels en restaurants voor de vele toeristen die voor levendigheid zorgen. Tegen 6 uur zijn we weer thuis na getankt en boodschappen gehaald te hebben. Morgen is er een verplaatsing naar Faro.

16-09-2010

Licht bewolkt.

Met een waterig zonnetje vertrokken uit Sagres naar Faro. 105km. Het plaatsje waar de Orbitur camping is gevestigd heet Quarteira, niet ver van de hoofdstad van de Algarve, Faro, en ongeveer 14 km van Albufeira. Na de middag arriveren we daar en het is inmiddels al flink opgeklaard. De zon staat wederom aan een blauwe hemel. De camping is snel gevonden mede doordat je de coördinaten in de Tom-Tom kunt zetten, en zij (met vrouwelijke stem) brengt je voor de deur. Je moet wel goed opletten dat je niet door smalle straatjes en of zandweggetjes wordt gestuurd want dat behoort hier zeker tot de mogelijkheden.

De camping is vrij groot en zeker niet vol, nog plek voldoende al komen er nog vele bezoekers bij. Er is voldoende schaduw onder de hoge eucalyptusbomen, want inmiddels is het alweer 30 gr. Ook zijn er tenten en bungalows te huur van Eurocamp en Key-camp.

Vanmiddag gaan we het rustig aandoen na al dit gereis. We blijven hier zeker een aantal dagen. Vanavond? Pannenkoeken bakken onder de luifel.


Afgelopen nacht begon het te regenen met zelfs een klap onweer. Tegen de morgen schijnt de zon weer. Na de koffie hebben de camping eens rondgelopen, en in de middag naar Quarteira wat op loopafstand is. Tot onze verrassing is het strand vlakbij. Een mooie boulevard met bankjes, palmen en terrasjes. Ook een fietspad zover we konden kijken. Dus morgen op de tandem.

De volgende dag met de fiets langs de boulevard van Quarteira. Gewandeld langs het strand en de Atlantische Oceaan langs onze voeten laten spelen. Terrasje gepakt en verder lekker rustig aangedaan.

Maandag 20-09-2010

Bewolkt met veel zon. 28 gr.

Alweer maandag. Als je het leuk hebt gaat de tijd snel. Zondag, gisteren hebben we het rustig aangedaan. Wat gefietst en onder de luifel gelezen. Vanmiddag met de auto naar Faro gereden, de hoofdstad van de Algarve. De oude kern doet typisch Portugees aan, het is alsof je in een Zuid-Amerikaanse film terecht gekomen bent. Gebouwen en kerken met façades en grote deuren en ramen. Alles wit. De winkelstraat is niet zo gezellig als bv. Lagos. Wel is er een groot winkelcentrum met allerlei fast-food eethuizen. Ook leuke winkels van de bekende merken. Het weer is nog steeds prima, alleen vandaag lichte bewolking en veel zon, 28gr en matige wind. Morgen willen we naar Albufeira hier 17 km vandaan.

Boulevard Quarteira Algarve

21-09-2010. Dinsdag.

Prachtig zonnig weer. Hoge druk 28gr. Met de fiets naar de Mercato Communale gegaan om verse vis te kopen. Vis die afgelopen nacht gevangen is. We kopen rondvis die op een kabeljauw lijkt om te grillen. Het is minder druk op het strand dan gisteren, maar toch gezellig druk. In de middag naar Albufeira, een bekende badplaats in de Algarve, en dat blijkt een gezellige plaats te zijn met veel winkels en restaurants.

Het zijn voornamelijk Engelsen en Nederlanders die hier een bedrijf hebben. Leuke plaats en een bezoek de moeite waard!

23-09-2010

Bewolkt en regen. Na een weekje Quarteira vertrekken we naar Sevilla. Mede doordat het weer ging veranderen besluiten we te gaan reizen. S’nachts begint het zacht te regenen en dat gaat bijna de gehele dag door. We hebben gekozen voor een camping 93 km verderop bij Isla Cristina.

Daar aangekomen, terwijl het nog regende, leek het ons niets. De omgeving niet en de camping ook niet.

We besluiten door te gaan. Sevilla, zo geeft de Tom-Tom aan is nog 153 km.

Via de autovia is het tot Sevilla een eenvoudige opgave, maar hoe dichter bij de stad wordt het drukker en drukker. Omdat deze camping niet vermeld is in de ACSI gids kunnen we geen coördinaten invoeren. Tot overmaat van ramp is de camping niet bewegwijzerd en daarom is het zoeken geblazen. Een paar keer vragen o.a. bij een benzine station, doet wonderen, want uiteindelijk komen we bij de camping.

Bij navraag waarom er geen bordjes staan, is het antwoord dat het niet mag van de ciudad (gemeente), terwijl het overal vergeven is van borden en reclame uitingen. Maar dit terzijde. De camping is een typische stads camping voor een bezoek aan Sevilla. Vrij druk en kleine plaatsen. Morgen op naar Sevilla!

24-09-2010 Sevilla.

De zon staat al weer in een blauw firmament, wanneer we naar de bushalte lopen.

(350 m van de camping). De bus 132 brengt ons naar het centrum van Sevilla. Het is al aardig druk.

Het eerste wat opvalt is de ruime opzet van de straten buiten het centrum, het groen, vele bomen en struiken in allerlei soorten. Ook opmerkelijk voor deze grote stad zijn de fietspaden en het enorme aantal scooters en motorfietsen. Maar dat kan hier ook in dit klimaat. In je overhemd of truitje op de scooter of fiets.


Eerst lopen we naar het oude centrum langs de gebouwen wat vroeger

tabak industrie was en waar alleen vrouwen mochten werken, en waar nu de Universiteit is gehuisvest.

Via de mooie winkelstraten, die zijn afgeschermd met zonneluifels welke hoog tussen de gebouwen zijn gespannen, gaan we in de richting van de “touristbus” om op het bovendek heerlijk in de zon Sevilla te bekijken.

Samenvattend: Prachtige oude stad met vele historische gebouwen van bijzondere architectuur en al meer dan 2050 jaar hoofdstad van Andalusië, bekend door de Flamenco maar ook om haar hedendaagse opvattingen omtrent milieu en toekomst.

25-09-2010

Zon 29 gr. 178km.

Na het ontbijt vertrokken van camping Villsom in Dos Hermanas bij Sevilla. Op deze drukke stadscamping met kleine plaatsen is het al druk van komende en gaande vakantievierders.

De navigatie wijst ons de weg en via de buitenwijken van Sevilla bereiken we de A4 naar Cordoba. Ons plan is Andalusië, en dan de steden Sevilla, Cordoba en Granada te bezoeken. Qua kilometers is dit niet zo handig, toch gauw 150 km om, maar de steden liggen nu eenmaal niet op één lijn op onze wereld.

Tegen 1 uur passeren we de stad Cordoba om bij Villafranca de Cordoba op camping Abolafia neer te strijken . De eerste indruk is prima en de receptie vriendelijk. Al gauw staat de zaak op de plek om even later luisterend naar Radio 1 van het Spaanse stokbrood te genieten met druiven toe.

Zondag 26-09-2010

Veel zon 29 gr.

Nu we na de reis van Sevilla naar Cordoba (178km) weer een beetje geacclimatiseerd zijn, besluiten we na het ontbijt om de auto en caravan van binnen en van buiten eens grondig schoon te maken. Alle stof en vuil van Portugal en Spanje kleeft nu stevig aan de buitenkant van onze combinatie. Zeker door de regen van enige dagen terug.

Na de lunch rijden we in een gewassen auto naar Cordoba op zo’n 27km van de camping.

Het vinden van een parkeerplaats valt niet mee. Vele auto’s in de smalle straatjes en parkeergarages zijn nagenoeg alleen voor en van de hotels. Langs de Guadalquivir rivier vinden we uiteindelijk een plekje. Het blijkt niet ver van het centrum Mesquita te zijn.

Hier was in oude tijden de joodse wijk, smalle straatjes met gezellige drukte en vertier. Vooral schitterend is de kathedraal en moskee en het binnenplein met sinaasappelbomen.

Het gehele complex is in Moorse stijl gebouwd. Al eens eerder heb ik gememoreerd, hoe dat het mogelijk is dat mensen handen dit tot stand hebben gebracht, zeker wanneer je je realiseert dat dit complex meer dan 1000 jaar geleden is gebouwd.

Ook de Arabische Hamnan het badhuis is een prachtig voorbeeld van bouwwerk uit oude tijden en nog volledig intact.

Na wat souvenirs te hebben aangeschaft zijn we tegen de avond teruggekeerd naar de camping in Vilafranca de Cordoba. Het was wederom een mooie dag. Over enkele dagen trekken we door naar Granada.


28-09-2010

Zon 29 gr 220 km.

Na een rustige dag met wat gefietst in de omgeving en wat rond gelummeld bij de caravan gaan we de volgende dag richting Granada. Via de A44. (dus niet die naar Den Haag). Grapje! Het einddoel is La Zubia, een dorp op 15 km van Granada. Op camping Reina Isabel vinden we een plaatsje die op deze kleine ommuurde camping niet al te groot zijn. De luifel kan nog net uit. Gelukkig is er nog voldoende plek om de auto te parkeren.

De rit hier naar toe was mooi, niet zoals midden Spanje, wat geheel dor en geel is van de reeds geoogste tarwevelden, met hier en daar een boom en een witte hacienda.

Naarmate Granada naderde komen er bergen gelijk de Alpen, met dit verschil dat hier alles begroeid is met olijfboom gaarden.

Granada is als het ware tegen de bergen aangebouwd, wat een spectaculair gezicht geeft.

Morgen woensdag is, zo vernemen we bij de receptie is er een nationale staking in heel Spanje, zodat we nog snel even gaan tanken en wat boodschappen doen.

Het winkelcentrum is vlakbij, zo zagen we al bij aankomst. Morgen gaan we een tocht maken door de bergen, en donderdag met de bus naar Granada.

29-09-2010

30 gr. Staalblauw met geen wolkje aan de hemel.

Omdat er voor vandaag voor geheel Spanje een nationale staking is uitgeroepen en mede daardoor het openbare leven stil ligt, besluiten we om morgen naar de stad te gaan.

Vandaag maken we een toertje door de Sierra Nevada, het gebergte waar we tegen aan kijken vanaf de camping, met aan de andere kant het gezicht op Granada wat vooral s‘avonds een feeëriek schouwspel geeft.

Met de snelheid van een toerist rijden we de brede bergweg omhoog naar 2200 meter .

Af en toe stoppen we om van het uitzicht te genieten, vooral de vergezichten op de grote stad Granada, de bergen en stuwmeren..

Bij het skistation is de temperatuur gedaald tot 17 gr, wat toch aangenaam is in de felle zon.

Op een terras genieten we van een drankje en het uitzicht van wat toch een groot skigebied is met diverse liften zover het oog reikt.

Bij terug komst rond 17.00 uur wijst de thermometer 30gr, genoeg om verkoeling te zoeken in het in Moorse stijl afgewerkte zwembad van de camping Reina Isabel.

30-09-2010

Zon 30 gr.

De laatste dag van september. Ik realiseer mij, dat we al meer dan 1 maand op reis zijn, en we vandaag bij stralende zon Granada gaan bezoeken, en het Alhambra.

Met de bus is het een kwartier vanaf de camping in La Zubia naar het centrum van Granada. Eerst wandelen we door het oude centrum in de omgeving van de kathedraal door smalle straatjes met allerlei commerciële activiteit. Ondanks dat de zon hoog aan de hemel staat is het in de nauwe straatjes aangenaam van temperatuur, dit komt doordat de hoge gebouwen voor schaduw zorgen.

Na de koffie stappen we wederom op de touristbus, dat bevalt ons goed. Het laat je de hele stad zien met informatie in het Nederlands of Duits op een koptelefoon en je kunt overal in en uitstappen. Hop on, Hop off. De rit duurt bijna 2 uur. We besluiten eerst een hele ronde te maken om daarna bij het Alhambra uit te stappen.

Tegen 13.30 zijn we boven op de heuvel waar het Alhambra begin 1237 een aanvang van de bouw is gedaan door de Nasriden een Arabische stam. Daarna bij veroveringen door de Moren en Christenen verder uitgebouwd tot wat het nu is. Werkelijk prachtige bouwwerken en tuinen, beslist de moeite waard.

Het is er druk, zéér druk, het lijkt de Keukenhof wel, met dien verstande dat het hier 365 dagen per jaar druk is. Om het Nasridenpaleis binnen te gaan heb je speciale tickets nodig welke van te voren via internet besteld kunnen worden. Per dag worden er 6000 bezoekers blok gewijze toegelaten. (UNESO voorschrift).Voor vandaag zijn alle kaarten uitverkocht.

Voor de tuinen waren nog tickets te koop. Een lange rij bezoekers waren ons voor, maar het naar binnen gaan ging vrij vlot.

Een prachtige warme dag waar we lang op terug kunnen zien.

Vrijdag 1 oktober hebben we een rustige dag, wat wandelen, lezen en zwemmen. Morgen trekken we door naar de kust tussen Motril en Almeria.

Een verplaatsing van 85 km.

Wat met name mij zo aantrekt in deze zuidelijke landen, zijn niet alleen de bezienswaardigheden, maar vooral het prachtige stabiele zonnige weer. Iedere dag volop zon en lekker warm. Op de radio 5 zingt Connie Stuart op dit moment

“Wat voor weer zal het zijn in Den Haag”?, zeker niet zo mooi als hier Mijn lijflied is van de Beatles;


One day, You look, too see I’have gone

For to morrow mey rain, so I’ll follow the sun.

02-10-2010. Zaterdag.

Zon 30gr.

Omstreeks 10 uur, na nog een kopje koffie, draaien we de pootjes op om te vertrekken van camping Reina Isabel in La Zubia bij Granada.

Het is rustig in de buitenwijken van Granada, en al spoedig rijden we op de autovia naar Motril. We hebben een camping uitgezocht tussen Motril en Almeria, bij Castillo de Banos. Ongeveer 90 km. Het is vrij warm vandaag en het vinden van de camping gaat vrij makkelijk.

Na de administratieve plichtplegingen, en hier in Spanje kunnen ze er ook wat van om er een papierwinkel van te maken, zoeken we een plekje met vrij zicht op het zuiden.

Dit voor de TV schotel, want ik wil niets missen van het wereldkampioenschap wielrennen.

De camping doet een weinig groezelig aan, rommelig en er zijn veel vliegen/muggen.

De camping ligt aan zee, met een keienstrand met zwart zand, wel is er veel schaduw op de camping van diverse bomen en struiken zoals coniferen, ficusbomen, Chinese rozen, bamboe, diverse palmsoorten en parasol dennen. Zeer gevarieerd.

We doen de was, die snel droog is in een brandende zon met een licht zeebriesje. Straks nog even zwemmen.

Of we morgen doorgaan besluiten we morgen.

03-10-2010

Zon-Licht bewolkt.27gr. 255km.

We besluiten te vertrekken. De camping is niet echt slecht, maar de omgeving heeft niets te bieden en bovendien kom je om van de vliegen. Dit komt voornamelijk dat men slordig omgaat met hygiëne en vuil beheer. Bovendien is er tuinbouw met oneindig veel plastic kassen.

We kiezen een camping bij Cartagena aan de kust. Via de AP 7 (tol) gaan de ruim 255km onder de wielen door.

Bij aankomst op camping Los Madriles bij de plaats Mazarron op Isla Plana, klikt het vrijwel gelijk., en hebben lichte spijt dat we gisteren niet zijn doorgereden.

Een mooi gelegen terrassen camping met uitzicht op zee. We vinden een prima plek met water en afvoer op de plaats. Vooral het uitzicht is mooi. We kijken op het zwembad, wat elke nacht met nieuw water vanuit de Middellandse zee, waarvan we de branding kunnen zien en horen, wordt ververst. Dit is een plaats om zeker een paar dagen te blijven.

Alle voorzieningen zijn aanwezig en het is er gezellig druk.


De Tom-Tom rekent uit dat de grens, La Jonquera met Frankrijk 775km is. In de loop van de week maar eens kijken hoe we die het beste kunnen overbruggen, om daarna nog een weekje in de Vaucluse te staan.

Door het Spaans landschap reizen heeft verschillende facetten. Is het noorden vrij groen, bossen en groene weiden. Het midden daar in tegen is dor, geel en rotsachtig. Het zuiden is bergachtig met vele olijfgaarden. De omgeving van Granada (Andalusië) is ruig.

Hoge bergen met weinig begroeiing. Het zuidelijk gebied langs de kust is ronduit ruig en kaal, en met zover het oog reikt tuinbouw kassen van plastic. Vuil en vies, soms helemaal verwaaid met flarden plastic, wat een macaber gezicht is. Het lijkt het enige middel van bestaan hier. Gewassen kweken in plastic kassen. Gekscherend noemde ik deze Costa del Sol, de Costa Plastica, maar ook hier moet je overleven. Waarvan akte.

Zwembad Los Madrilles Cartagena

06-10-2010

Volop zon 29gr

We zijn nu enige dagen hier op camping Los Madrilles bij Cartagena en het bevalt goed. De camping is voorzien van alle gemakken. Sanitaire voorzieningen, sport faciliteiten , wandelmogelijkheden en vooral het zwembad is buitengewoon. Iedere avond om 21.00 gaat het leeg en wordt het schoongemaakt. Het water, zo heb ik mij laten vertellen wordt opgeslagen in een onderaards bekken, waar het water vermengd met heet bronwater, wat de volgende dag weer wordt opgepompt om het bad te vullen. Heerlijk, en een beetje “zilt”, vol zuurstof (ozon) en 32gr.

De omgeving van de camping is eenvoudig en dun bezaaid met bevolking.

Voor boodschappen moet je met de auto naar de dichts bijzijnde plaats Mazzeron.

In het weekend gaan we weer verplaatsen. Benicasim Costa Azahar 400 km.

09-10-2010

Zwaar bewolkt. 26 gr. 405km.

Het is alweer enige dagen geleden dat ik de pen ter hand neem. Vandaag, zaterdag 9 oktober is het bewolkt vanwege een lage druk gebied boven het Iberische schiereiland. In Portugal is het volgens de Nederlandse weermannen en vrouwen al heel slecht weer met hier en daar zelfs wateroverlast. Omdat we toch al hebben besloten te vertrekken van Los Madrilas rijden we na het afrekenen al om 09.00 uur op de snelweg naar Cartagena, om via Murcia-Elche-Alicante-Valencia bij Castello de Plana af te slaan om in Benicassim op de camping te staan.

Omdat wij voorheen altijd naar camping Bon Terra gingen, besluiten we nu eens om naar camping Azahar te gaan, genoemd naar de Costa Azahar alhier. We kennen deze camping van een vroeger bezoek. Deze, ietwat verouderde camping met een groot zwembad biedt veel schaduw van moerbei bomen. Het geheel doet wat rommelig aan, maar tot onze verbazing staat het bijna vol met Nederlanders en Britten. Ook het weer laat zich wederom van de goede kant zien. Dachten we eerst bij vertrek dat het flink zou gaan regenen., is het tot op heden droog gebleven en klaart het zelfs op met een flauw zonnetje. Morgen gaan we op de tandem onze oude plekjes bezoeken om maandag of dinsdag verder te reizen. Tenslotte hebben nog een dag of 14.

10-10-2010

Strak blauwe lucht 24 gr. Zon.

Na een fiks onweer klaart het weer op, en s’morgens schijnt de zon weer. Omdat wij met deze omgeving bekend zijn, stappen we op de fiets om te kijken of alles nog bij het oude is gebleven, Het eerste wat opvalt is, dat er een nieuw fietspad is aangelegd rond Benicassim. Dwars door de sinasappel plantages komen we uit in het dorp waar de markt is. Ook nemen we een kijkje op Bon Terra, de camping waar we meermalen hebben gestaan. Het is er druk, de camping is nagenoeg vol. We ontmoeten nog oude bekenden die ook dit jaar weer voor een week of zes op hun vaste stek staan. s’Middags wandelen we door de branding op het brede zandstrand.

Eigenlijk was er niets veranderd!

12-10-2010

Regen. 412km.

De aangekondigde depressie heeft vannacht al zijn vocht neergelaten aan de Spaanse kusten.

Het regent de hele nacht.

Met de regen jacks aan koppelen we de caravan aan de auto, en vertrekken rond 08.30 van Camping Azahar in Benicasim. Omdat het weer slecht is kiezen we voor de AP7 richting Tarragona-Barcelona-Spaans Franse grens.

De regen komt met bakken uit de hemel. Het enige voordeel hiervan is, dat onze combinatie redelijk schoon gespoeld wordt. Voorbij Barcelona wordt het wat droger. Met een harde noorden wind op kop passeren we rond 16.00 uur de Spaans-Franse grens, om in Le Boulou de camping op te zoeken. Morgen beloofd het beter weer te worden. Dan vertrekken we naar Aubignan aan de voet van de Mont Ventoux.

13-10-2010

Regen, daarna zon. 400km.

Om plus minus 15.00 draaien we camping Le Bregout op aan de voet van de verschrikkelijke berg de Mont Ventoux.

Het gaat snel via de autoroute met de mooie naam Lanquedocienne, na een nacht met veel regen in Le Boulou op camping Les Oliviers.

Gelukkig stonden we aangekoppeld bij vertrek, want rondom de caravan stond ik tot mijn enkels in het water.

Onderweg zien we wilde rivieren vol met slib en takken. Na Perpignan breekt de zon door. Een verademing.

Op een parkeerplaats vegen we de caravan uit en kloppen de kleedjes. We drogen de sandalen en sloffen in het zonnetje.

Na Orange is de afslag naar Carpentras en dan nog enkele kilometers naar Aubignan.

Bij de receptie van Le Bregout staat onze naam nog in de computer van het bezoek vorig jaar, zodat het inschrijven snel gedaan is. We zoeken een mooie plek vlak bij een kraan en elektropaal en even later genieten we van een drankje in de herfstzon.

Als het weer goed blijft, blijven we enige dagen temeer omdat de markten in deze omgeving leuk en aantrekkelijk zijn met vele artisanale producten.

14-10-2010

Zon-Blauwe lucht 22gr.

We zijn nu een dag op camping Le Bregout, en het is een mooie dag. S’Nachts fris 6 gr, en overdag een heerlijk zonnetje 22gr. Wel even wennen als je Spaanse temperaturen gewend bent. S’Morgens drinken we koffie met Hanny en Leen die hier ook op de camping staan. Na de middag fietsen we door de wijnvelden van de Vaucluse met op ons neerkijkend de alom aanwezige Mont Ventoux.

15-16-17-2010

Zonnig. Veel wind. Fris.

De paar dagen dat we nu hier in de Provence zijn, is het weer goed maar toch wel aan de frisse kant wanneer je niet in het zonnetje zit. Af en toe staat er een koude noorden wind.

We brengen de dagen door met wat boodschappen doen en markt bezoek. Na de markt van Carpentras, gaan we zondag naar Isle sur la Sorque. Mooi en vooral kleurrijke markten met een grote diversiteit aan koopwaar gecombineerd met een antiek/rommelmarkt.

Vooral Isle s/l Sorque is de moeite waard.

Morgen,maandag is de markt van Bedoin, aan de voet van de Ventoux.

Tegen woensdag willen we noordwaarts vertrekken om in het weekend weer thuis te zijn.

Een bijkomend aspect is het feit, dat door demonstraties omtrent de pensioenleeftijd van de Franssen, op diverse fronten wordt gestaakt. Zo ook bij de distributie van brandstof. Bij sommige pompen is de brandstof al op, en andere kun voor € 20.- tanken. We hebben volgetankt, maar hiermee komen we Frankrijk niet door. We zien wel hoe het zich ontwikkeld. Tenslotte hebben we ons huis bij ons.

18-19-20-10-2010

Veel zon. Harde wind (mistral) 20 gr.

Vanwege de stakingen van de Franssen voor hun pensioen leeftijd, zijn we nog niet uit Aubignan vertrokken. Wel hebben we volgetankt door bij verschillende pompen wat te kunnen tanken. (max. €25.-). Tevens hopen we dat de blokkades op de snelwegen geen roet in het eten gooien.

De laatste dagen hebben we markten bezocht, 3 stuks, en ik heb het nu wel gezien.

De markt in Vaison la Romaine is de laatste.

Ook hebben we de caravan van binnen eens goed onder handen genomen. Alles gesopt en gecleand. Morgen op reis richting Maçon. 250 km.

21-10-2010

Volop zon. Matige wind. Wel fris. 15 gr.

Rond 9.00 uur uit Aubignan vertrokken via de “péage” richting Lyon.

Het nieuws via de media, berichten niet over blokkades, maar wel van droog staande tankstations. Gelukkig hebben we van dit alles geen last gehad. We hebben 1 station langs de snelweg gezien die gesloten was. We hebben dan ook sterk de indruk dat de media de zaak soms ernstiger voorspiegelen dan de werkelijkheid. Maar je weet het niet!

Om even over 15.00 uur zitten we op Camping Munnicipal Maçon in de zon.

22-10-2010

Nevel-Licht vriezend. 445km.

Na een koude nacht vertrokken van Camping Maçon. Via de autoroute gaat het richting Dyon, om vervolgens af te buigen naar het oosten. Nancy-Metz-Luxemburg. Het weer is niet zo mooi als gisteren, maar het blijft droog.

Wel is het koud 4 á 5gr.

Op camping Kockelscheuer in Bettembourg (Lux.) brengen we de nacht door om morgen de laatste etappe te voltooien naar huis.

23-10-2010

Mist en later regen en harde wind. 424 km.

In aangevroren mist vertrokken na eerst vol getankt de hebben in Steinfort, even van de snelweg. We doen dit altijd hier omdat het bij de tankstations in Luxemburg aan de snelweg zeer druk is. Bovendien zijn er hoge stoepranden en smalle doorgangen wat met de caravan lastig is. Via de E25 en de E411 komen we bij Brussel waar het plenst van de regen en deze houdt aan tot aan huis. Tegen 15.30 staat de caravan weer op zijn plek om uitgeladen te worden.


Samenvattend: Het was een geweldige mooie reis. Mooi weer. Hoogste temp. 35gr.

Laagste temp. – 2 gr. Regen 2 dagen van de 57.

Wel veel km onder wielen, maar als je wat wilt zien moet je dat er voor over hebben. 7358km.


Hoogtepunten: Lissabon-Cascais- Quarteira, Portugal. Sevilla-Cordoba- Granada-Sierra Nevada-Los Mardiles Cartagena, Spanje. En in de laatste week Aubignan aan de voet van de Mont Ventoux.


Ariën en Elly Beersma