Met de caravan naar de sneeuw

Even voorstellen,


Ariën J M Beersma


Gehuwd met Elly. 1 Dochter en schoonzoon. 2 kleinkinderen.


Sinds 2004 ben ik met pré-pensioen. Mijn beroep was vestiging manager bij een Praxis filiaal. Mijn hobby is met de caravan op stap. Tevens hou ik van sport, passief en actief. Skiën, fietsen en schaatsen. Ook schrijf reisverslagen en korte "stukjes" over dingen die we meemaken op vakantie. Daarnaast maak ik van elke camping die we bezoeken een "sfeer en gevoels" beschrijving, zoals wij het beleven, kort en bondig.


Voor kampeerders en boot bezitters zijn er door mij speciaal voor deze gebruikers recepten gemaakt voor op de camping en op het water.


Waarmee naar de camping: Onze combinatie bestaat uit een Mercedes-Benz ML 320 CDI en een Eriba Nova 580 LE.


Winterkampeerervaring: Mijn ervaring is ruim 35 jaar met de caravan naar de wintersport. Sinds 2004 ieder jaar 5 weken, van eind februari tot eind maart. Meestal in Altenmarkt Oostenrijk. Helaas heb geen ervaring met een Franse wintercamping.

MET DE CARAVAN NAAR DE WINTERSPORT.

Eind zeventiger jaren, begin 1980 komt het naar de wintersport gaan met de caravan in zwang.

Combinaties vol geladen met familie, proviand en kleding, de ski's op het autodak vinden hun weg naar de ski gebieden.

Het spreekt voor zich, dat een reis naar de sneeuw een andere voorbereiding vergt dan een reis naar de zon.

Door ervaring in de loop der jaren, en met diverse situaties geconfronteerd te zijn geweest, heb ik gemeend dit op te schrijven. Mogelijk kunnen caravanners met wintersport liefde hiermee hun schroom overwinnen, en ook in de winter van hun ,,tweede huis'' genieten. Door alle onderdelen de revue te laten passeren hoop ik een beeld te schetsen wat u kunt verwachten en waarop u zich voor dient te bereiden. Niet diep zal ik ingaan op kwaliteiten van b.v. auto en caravan. Dit is al genoegzaam besproken in uitstekende boeken en bladen, maar met deze bijdrage hoop ik dat in meer praktische zin te doen.


Door één voor één de middelen die u nodig heeft de revue te laten passeren wil ik trachten voor u mogelijk bruikbare tips te beschrijven.

DE AUTO:

Uiteraard is het belangrijk dat het trekpaard van onze combinatie in optimale conditie verkeert.

Anno 2017 zijn de voorschriften voor winterbanden aangescherpt. Kijk voor de verschillende landen op www.anwb.nl/winterbanden.

Belangrijk is de staat van de accu (batterijen), de wassproei installatie, ruitenwissers, de verlichting en de algehele technische staat van het voertuig. Ook de banden dienen in een prima staat te verkeren. Voor de caravan zijn winterbanden niet verplicht. Note: per 1 Jan. 2007 is het rijden met winterbanden op het voertuig door Duitsland min of meer een must. Dit geldt ook voor andere Alpenlanden.


Wanneer u door uw toedoen een ongeluk, of oponthoud veroorzaakt, en u heeft geen winterbanden, bent u in overtreding.

SNEEUWKETTINGEN

Tegenwoordig zijn vele varianten te koop en te huur op het gebied van sneeuwkettingen. Z.g ,,opgang-brengers'', die zeer snel zijn te monteren, kunnen geschikt zijn voor een ,,solo'' auto, maar minder bruikbaar voor een auto met caravan. Sneeuw­kettingen met z.g diagonale weving zijn m.i. de beste.


Kettingen voor de wielen van de caravan zijn niet nodig.


Sneeuwkettingen omleggen begint al thuis. Het is zeker nodig om dit te oefenen. De omstandigheden in de sneeuw zijn altijd anders. Aanschaf, huren of lenen? Welke van de drie mogelijkheden u kiest is niet belangrijk. Belangrijk is dat de kettingen goed passen, en dat ze nog in goede staat verkeren. Ik hoorde verhalen van mensen, die toen de noodzaak van het omleggen niet langer uitgesteld kon worden, de sneeuwkettingen totaal verroest in het koffertje aantroffen, en dat bij de plaatselijke benzinepomp of garage voor veel euro’s, nieuwe kettingen moesten worden gekocht om hun plaats van bestemming zijn gekomen.


Belangrijk dus!


TIP. Neem mee:

  • Schep.

  • Enkele stevige korte plankjes. (50x20).

  • Huishoudhandschoenen.


Het omleggen van sneeuwkettingen thuis voor de deur op een mooie zondagmorgen in de herfst, verschilt totaal van de omstandigheden in de sneeuw. Dat moge duidelijk zijn.


Tijdens sneeuwval, of in omstandigheden wanneer de weg conditie dit verlangt, dient u het besluit kettingen om te leggen niet te uittestellen. Ga dan als volgt te werk:


Houdt zo veel mogelijk afstand tot uw voorganger, zodat u kunt voorkomen dat u stil komt te staan bij b.v. filevorming, bedien het gaspedaal gedoceerd, zodat er niet teveel vermogen op de aandrijfwielen komt, blijven rollen, en op deze manier naar de kant om de kettingen aan te brengen. Het omleggen aan de linkerkant van de auto is meestal het makkelijkste. De rechterkant daar in tegen niet, omdat sneeuw schuivers de sneeuw dikwijls metershoog hebben opgeworpen. Nu komt de schop uit de kofferbak van pas. Het spreekt vanzelf dat de sneeuwkettingen, plankjes en schep onderhand bereik dienen te zijn.


Zet motor uit. Handrem aan. Alarmlichten aan. (zeker bij sneeuwval). Trek warme kleren aan, u bent al gauw een half uurtje bezig.


Caravan: Handrem aan. Neuswiel opdraaien. Bij oplopend terrein wielkeggen plaatsen. Let op: Alleen op de aangedreven wielen kettingen leggen.


Plankje onder as of chassis plaatsen en mogelijk moet eerst de schep zijn diensten bewijzen, dan de (schaar) krik op het plankje en het voertuig zo hoog opkrikken dat het gehele wiel vrij is van de bodem, en de sneeuwketting onder de band door gehaald kan worden. Een plankje of kussen onder de knieën is ook nooit weg.


Goede dienst bewijzen daarbij gewone plastic huishoud handschoenen met een lange beschermkap, want gelooft u mij, het is en blijft een smerig werkje. Aan de andere kant van de auto idem dito, al zal de schep aan deze zijde mogelijk nog meer werk moeten verzetten.


Het gezin kan in de auto blijven of eventueel plaatsnemen in de caravan, even loskoppelen, handrem aan en draai dan de achtersteunen uit. Zorg in ieder geval voor veiligheid voor u en uw gezin, maar ook voor de andere weggebruikers. Wanneer het karwei is gedaan kan de rit worden voortgezet, maar houdt de handschoenen in de buurt. U zult er verbaasd van zijn, althans dat was ik, wat voor een trekkracht de kettingen hebben. Uit de kant van de weg, door hoog opgeworpen sneeuw, komt de combinatie gemakkelijk weg. Na enkele honderden meters (500 `a 700 mrt) zoekt u weer een veilige stopplaats om de kettingen na te trekken, iets wat u niet mag nalaten.


Niet na getrokken kettingen kunnen de remleidingen van uw auto vernielen.


Natuurlijk is het ook mogelijk de kettingen te plaatsen zonder hulp van een krik, e.d., zeker alleen met solo auto, maar indien u de caravan aangekoppeld wilt laten prefereer ik bovenstaande methode.


De snelheid die u aan kunt houden is nooit hoger dan ongeveer 45 km. Op schone wegen slijten sneeuwkettingen snel, en is de grip het tegen over gestelde als op sneeuw. Verwijderen van de sneeuwkettingen gaat snel, en wederom bewijzen de handschoenen hierbij weer gouden dienst.


Tip: Wacht niet met het omleggen van de sneeuwkettingen, hierbij geldt zeker, beter te vroeg dan te laat!

DE CARAVAN:

Wanneer het bij gesprekken tussen vrienden en kennissen aan de orde komt dat wij met de caravan op wintersport gaan, is steevast altijd deze vraag de eerste;,,Is dat niet koud?'' Buiten wel, maar binnen is het gezellig “knus”, is dan het antwoord.

Wel duidelijk dient te zijn dat ons vakantie verblijf op wielen voldoet aan de elementaire eisen om de winterse omstandigheden te kunnen trotseren. Naast isolatie waarde, dubbele ramen, is een goede verwarming en ventilatie onontbeerlijk.

VERWARMING:

De meest ideale verwarming is die, welke door de gehele wagen wordt gevoerd.

Of dit nu met een vloeistof of hete lucht circulatie geschiedt, laat ik in het midden, het transport via z.g. spouwopeningen voorziet de wanden van warmte. Wel duidelijk is, indien warme lucht niet verplaatst kan worden, het op de plaats van de kachel het te heet is, en het in de hoeken van de wagen koud blijft. Bovendien verdwijnt dan de meeste warmte via het dakluik.


Aan te bevelen bij gaskachels in de caravan (Truma) een ventilator met ringleiding te plaatsen, al of niet met een z.g. airmix, die in de zomer ook als koelventilator is te gebruiken. In duurdere caravans o.a. uit de Scandinavische landen, maar ook uit andere, bouwen in hun wagens een C.V met vloeistof verwarming (Optimus Alde). Deze kachel bevindt zich meestal in de disselbak. Voordeel van beide kachelsystemen zijn, dat ze beiden zuurstof en afvalgassen respectievelijk uit de buitenlucht onttrekken c.q. brengen. Tegenwoordig is het ook mogelijk een caravan met vloerverwarming aan te schaffen, of zelf d.m.v. verwarmings mattten onder de vloerbedekking aan te brengen. (note: Vloerverwarming is vrij duur in gebruik. Wintercampings hebben overwegend een Kilo watt uur tarrief op de meter)

(Veiligheid)


Straalkachels en andere alternatieven behoren eigenlijk niet in de woonruimte (omstootgevaar).

Geheel uitgesloten is het gebruik van het gaskomfoor met omgekeerde bloempot.

Ventilatie is en blijft altijd geboden. Dakluik (op een kier) en andere ventilatie openingen dienen altijd open te zijn, ook s`nachts.

Alvorens de reis naar de sneeuw aan te vangen, kijken we de caravan na.

Controle op kachel, waterhuishouding, verlichting, elektrische installatie en banden.

Het verdient aanbeveling de kachel voor het vertrek te testen en schoon te maken, en het stof te verwijderen, m.n. de ventilator.

Tevens controleren van de gasslang op haarscheurtjes is geen overbodige luxe. (Gasslang is voorzien van datum. Iedere 4 jaar vervangen)

Met wat zeepsop de aansluitingen checken op eventuele lekkage, nadat de gasflessen volledig geopend zijn. (voldoende druk).

De vraag? Wat voor gas er gebruikt moet worden?: Het antwoord is; Propaangas, geen Butaan (bevriezingsgevaar),

En laat u zich bij een vulstation niets aanpraten, u eist Propaangas. Zorg ook dat de drukregelaar in orde is en koop eventueel een reserve.

Tip: Schrijver van dit artikel neemt ook altijd een stukschuimplastic mee. Waarvoor?, dat wordt straks duidelijk.

Ook een langere gasslang voor plaatsing buiten de disselbak is soms handig bij 11kg flessen. B.v. bij kleine gaskasten caravan of camper.

Voor de heen en terug reis zijn twee z.g. 6 kg gasflessen ruim voldoende. Moderne wintercampings zijn tegenwoordig voorzien

van een gasnet, wat met een flexibele slang voorzien van een snelkoppeling aan het gas circuit van uw caravan wordt aangesloten.

Even de meterstand noteren en de kachel kan branden.

Wilt u ook kabel televisie of telefoon ?, dan kan dat ook. Het ,,servicekastje'' voorziet u van alle gemakken, natuurlijk ook

230 volt, alleen water, dat mag u zelf nog tappen.

Daarnaast zijn ook gasflessen te koop. (inhoud en statiegeld), wat nodig is, omdat sommige merken kachels van een oudere

generatie, niet werken op de gasdruk van het gasnet. Ook blijft voor u altijd de keuze naar welke wintercamping u gaat.

Indien er zo'n grote fles naast uw wagen geplaatst wordt, zorg dan voor een extra stuk gasslang met koppeling.

Pak de gasdruk regelaar lekker in een paar kranten en het ,, schuimplastic'' en trek een vuilniszak over het geheel.

Touwtje erom zodat de zaak blijft zitten en u bent verzekerd van het ongestoord functioneren van uw verwarmings installatie.

Voor u de pantoffels kunt aantrekken, dient u het rookgas afvoer (schoorsteen) te verlengen. (o.a. Trumakachels).

U koopt deze losse deeltjes bij uw caravan handelaar. Dit is nodig om bij zware sneeuwval verzekerd te zijn van ongestoorde

afvoer van rookgas. Een licht aluminium huishoudtrapje kan hierbij goede dienst bewijzen. Ook het kachel gedeelte wat

zich onder de caravan bevind moet een ongestoorde aanvoer van zuurstof hebben om goed te kunnen branden,

daarom stuifsneeuw en sneeuwbanken verwijderen. (schep of bats). Indien de kachel niet aan wil springen kan het mogelijk zijn

dat de zuurstof inlaat openingen door sneeuw verstopt zijn. Dit kan snel worden verholpen met een föhn of verfstripper.

Deze verstopping ontstaat alleen b.v. bij het op de plaats zetten van de.caravan door opslippende sneeuw van het trekvoertuig wat onder de caravan door ,,gespoten'' wordt, en zo in de aanzuig opening van de kachel terecht kan komen.

U moet voor zo’n dergelijk klusje wel even op uw rug, wat bij dooi een onaangenaam werkje is.

DE REIS EN ONDERWEG:

Na een grondige check up van auto en caravan kunnen de bagage en ski's worden ingepakt. Meestal wordt de caravan in het weekend vooraf gaande aan de reis voorzien met de gebruikelijke inventaris, kleding en niet bederfelijke levenstocht, zodat op het moment van vertrek alleen de koelkast vulling en “last minute ” spulletjes in de caravan gebracht dienen te worden. Met de ski's in de skibox of imperiaal kan de reis beginnen. Uiteraard is de caravan ook een prima plaats voor de ski's en de slee van de kinderen. Indien men niet over een imperiaal of skibox beschikt is berging in de caravan de beste manier om de latten te vervoeren. Waak voor overbelading.

Enkele dagen voor het vertrek volg ik op teletekst de weersverwachting in de landen die wij doorkruisen. Hiermee kan men zich mentaal voorbereiden op de reis en eventueel de route aanpassen. Het spreekt voor zich dat de winter camping is gereserveerd. (zie onderwerp camping).

Mijn ervaring is dat een afstand van 700 kilometer op een dag met de caravan, een dikke dag is, onder normale omstandigheden. Bij slecht weer of bij sneeuwval is dat niet eens haalbaar. In de afgelopen 25 jaar hebben wij 1 keer wegens hevige sneeuwval op een parkeerplaats moeten overnachten, echter er gaat niets boven een camping. Voordeel van een camping is, dat er rust heerst. Aansluiting op 230 Volt, douches en andere faciliteiten. Veelal kan men de combinatie aangekoppeld laten staan, wat de volgende dag bij het vertrek aangenaam is.


Tip: Kijk in de bekende campinggidsen welke campings langs de route open zijn.


Het kan ook gebeuren dat wanneer u zonder het te verwachten van huis bent vertrokken, onderweg wordt overvallen door sneeuwval, die het verantwoordelijk verder reizen onmogelijk maakt. (Luister derhalve altijd naar de verkeers informatie na de nieuwsuitzendingen. Frequenties staan op borden aangeven). U bent dan aangewezen op een parkeerplaats om te wachten of te overnachten.


Zorg er dan voor in de buurt van een Rastätte te stoppen, zodat water en eventuele andere zaken in de buurt zijn. Probeer mogelijk met andere caravanners bij elkaar te gaan staan zo ver mogelijk van de grote vrachtwagens. Het is geen pretje om de hele nacht wakker gehouden te worden door vrachtauto's met draaiende motoren, om nog maar niet te spreken van de koelcompressoren op koelwagens.


Tip: Laat op een parkeerplaats de combinatie aangekoppeld


Schakel de koelkast op 12 Volt uit. Laat deze op gas functioneren. Laat niet onnodig 12 Volt verlichting branden. Tenzij uw caravan over een boord accu beschikt. Een gaslamp is in dit soort situaties een uitkomst. Natuurlijk geeft kaarslicht de meeste gezelligheid.


Omdat er geen 230 Volt voorhanden is, kan er geen gebruik gemaakt worden van de kachelventilator. Tenzij binnen de caravan alles op 12 Volt werkt. Warmte afgifte in de omgeving van de kachel, maar niet in de hoeken. Als mogelijkheid kunt u een 12 Volt ventilator in laten bouwen in de buizen van het lucht verwarmings circuit. Een vloeistof verwarming heeft geen probleem t.a.v. gelijkmatige warmte verdeling. Een andere tip is, lekker gaan eten, met b.v een maaltijd die thuis al gedeeltelijk is voorbereid, b.v. een maaltijdsoep, en vroeg onder de wol. In veel gevallen zult u bij het ontwaken, wanneer u de rolhorren opent, de zon aan een staalblauwe hemel zien schijnen, waarbij de sneeuwploegen (winterdienst) de autoweg weer in een berijdbare conditie hebben gebracht.


Zorg wel voordat u uw reis vervolgt dat ramen en voor en achterlichten goedschoon zijn. U kunt zien en gezien worden.


Notitie: Sinds 1 januari 1991 is het verplicht in Duitsland op caravans van dat bouwjaar een mistachterlicht te hebben. U kunt dit voorzien door een dertien polige stekker te monteren. Overtuig u er eerste van dat er een voorziening en kabel aanwezig is om een aansluiting te maken. Mogelijk is in het linker achterlicht van de caravan ruimte voor een mistachterlicht. Zo niet, dan kunt altijd nog kiezen voor een opbouw lamp. Caravans van een recent bouwjaar zijn uitgerust met een mistlamp en een 13 polige Jäger of Multicon stekker.


Route: Vermijd indien mogelijk routes met stijgingen en dalen. (B.v. de Sauerlandroute). De kans op sneeuwval is hier groter dan op een route door de laagvlaktes. Indien u bent genoodzaakt om bij topdrukte te moeten reizen (Schoolvakanties e.d. crocus en kerst, probeer dan het weekeinde te vermijden, of ga vroeg op reis zodat de grote steden met de "spits" al achter u liggen. (Keulen-Frankfurt).Maak regelmatige stops en tank op tijd.

Op de camping:

Door de afstand van ongeveer 1000 a 1100 kilometer waarin de sneeuwgebieden zich bevinden is de reisduur gemiddeld ander halve dag. Met uitzondering van het Sauerland en de Harz en Belgische Ardennen.

Het voordeel is, dat doorgaans omstreeks het middaguur de plaats van bestemming bereikt is. Overtuig u ervan bij het reserveren, wat zeker noodzakelijk is, of er een middagpauze is. (Mittagsruhe). Tevens kunt informeren of er een afsleep­dienst is. In de praktijk is het laatste stukje van de reis meestal het lastigste. Smalle wegen tot aan de camping die dikwijls nog stijgend zijn ook, en meestal voorzien van een dikke met geulen voorziene ijslaag. Maar de Jeep of tractor van de "abschleppservice" zet de grootste tandemasser naar haar plaats.


Door bij daglicht op de plaats van bestemming te zijn, (houd hier rekening mee, het is winter) kunt u zien wat er gebeurt. Bij gas en 230 Volt aansluiting wordt u behulpzaam geholpen door de mannen van de camping service.

Tip: Wanneer u nog niet toe bent om ver van huis het winter caravannen te beoefenen, is de Harz en het Sauerland relatief dicht bij huis. Echter alle mogelijke ongemakken en voorzorg maatregelen blijven gelijk. Kamperen is een werkkamp, hoor ik wel eens. Soms klopt dit, maar als het "spul" eenmaal staat kan de pret beginnen. De stempels (plankjes ingepakt in een plastic zak voor onder de draaisteunen) uit de disselbak en de wagen waterpas stellen.


Doordat de wintercamping plaatsen voor haar gasten moet vrijhouden, wordt bij sneeuwvaldagelijks de camping sneeuwvrij gemaakt met een sneeuwschuiver, (schauffel) die de overtollige sneeuw met bakken tegelijk in meestal nabije beek schuift. Voor de kinderen ontstaat hier een ideale speelplaats (wel als de schuiver zijn werk gedaan heeft). Bergbeklimmen op een natuurlijke brug boven de beek.


Door de reis van meestal meer dan 1000 km ziet uw combinatie er niet meer zo uit als toen u vertrokken bent. Door de diverse omstandigheden onderweg, natte sneeuw, zand en pekel is een schoonmaak beurt op zijn plaats. Hiertoe neem ik altijd een autowasborstel op steel mee om de wagen te wassen. Zand en pekel werken snel in op aluminium en het verzinkte chassis. (witte puntjes). Tegenwoordig, doordat wij al enige jaren in het zelfde wintersport oord verblijven, spuiten wij met hoge druk de combinatie af bij het plaatselijke benzine station, voordat wij naar de camping gaan.

DE WINTERTENT:

Het is aan te raden een wintertent op te zetten, al is het alleen maar als "sluis" tussen caravandeur en buitenlucht. Of de tent groot of klein moet zijn hangt af van uw gezins situatie. Hoe groter de tent, hoe meer u kwijt kunt. Maar ook is de tent dan zwaarder en heeft meer stokken. Een wintertent moet in verhouding passen bij uw caravan, en vanzelf sprekend van goede kwaliteit zijn voorzien van een stevig frame. Op de bodem, de sneeuw dus, behoeft men niets te leggen, een matje is al voldoende. Liever geen grondzeilen e.d. tenzij u van glijpartijen houdt. Indien u beschikt over kunststof voortent tegels, is dit een goede bodem bedekker. Ook een oud stuk tapijt bewijst goede dienst. Omdat de wintertent een prima plaats is om ski's en stokken op te bergen, is een skirek die tussen de tentstokken bevestigt is een praktische oplossing, wat tevens de tent verstevigt. Ook de schep en de sneeuwschuiver kunnen hier een plekje krijgen.

In de campinghandel verkrijgbare kapstokjes kunnen jacks en andere winter kleding in de tent een vaste plaats krijgen.


Zorg er wel voor dat de tent stevig staat. Gebruik daartoe z.g winterpennen als haringen. Op de slikranden gooit u een paar flinke scheppen sneeuw, die even aangestampt voor een uitstekende verankering zorgt. Bevestig ook de tochtstrip aan de caravan en zet deze vast met de winterpennen. Ook het opstapje vastzetten, zodat deze verankerd is en niet kan weg glijden.


Tip: Wanneer bij langdurige afwezigheid de caravan en winter­tent niet bewoond worden, verdient het aanbeveling extra "stempels" onder de caravan de plaatsen. Deze ontlasten de draaisteunen, indien er b.v. door zware sneeuwval veel op het dak blijft liggen. Draaisteun breuk komt voor bij zware sneeuw­belasting. Voor de tent geldt, "stutten" met extra stokken en daksteunen.


Natuurlijk kunt u ook uw buren of de campingbaas vragen een oogje in het zeil te houden.

Waterhuishouding:

Het spreekt voor zich dat de watertank in de disselbak niet gebruikt kan worden. Indien u beschikt over twee tappunten, kunt u alsnog een tweede tank laten inbouwen, b.v. in het keukenkastje of in de toiletruimte. Zorg wel dat er een "elektrische schakelaar" en een z.g "terugslagklep" tussen gebouwd is. Tegenwoordig hebben caravans en campers een watertank in de binnenruimte, b.v. onder het bed. Mocht bij zeer strenge vorst toch de waterleiding bevriezen, dan kan een "föhn" goede diensten bewijzen, Mogelijk is ook om het keukenkastje s’nachts op een kiertje te zetten . Natuurlijk plaatst u onder de afvoer een emmer. Wel even dagelijks leeg maken. Een overstromende vuilwater emmer maakt een ijsbaan onder en rondom de caravan. Tip: Dagelijks vuil water emmer legen. Kabel elektra en centrale TV antenne draad dagelijks even optillen, of zo bevestigen dat deze vrij van de bodem hangt. Er is niets vervelender als bij het vertrek met een keteltje heet water of met een bijl de kabel uit het ijs te moeten verwijderen.


Houdt de omgeving van uw caravan en wintertent schoon en sneeuwvrij. Bij dooiweer dagelijks even de "pootjes" aandraaien.

Strooi "split" op uw looppad bij dooi. (overal verkrijgbaar).


Verwijder grote hoeveel heden sneeuw van caravan en tentdak.


Als alles naar wens staat, de kachel behaaglijk brand, en in het licht van een lantaarn de sneeuwvlokken gestaag vallen, zit u doodmoe op de "rondzit" van uw vakantiewagen met een kop warme chocolade of iets sterkers.


Na een goede nachtrust kan de pret beginnen, en de "latten" worden aangeklikt. Vanaf vele wintercampings kun je na een stukje lopen de "loipe" of de skilift bereiken.

HET TOILETGEBOUW:

Zoals op elke camping is het toiletgebouw een centraal punt. Zeker in de winter heeft het gebouw een grote centrale functie.

Niet alleen de receptie, de winkel, het toilet en douchegelegenheid, maar ook de ruimtes waarin de afwas en wasjes gedaan kunnen worden is een belangrijk punt van samenkomst. Daar worden de laatste sneeuwberichten en kamikaze afdalingen uitgewisseld. Na een heerlijke dag in de buitenlucht, voor het avondeten, even lekker douchen (zonder muntjes), en eventueel nat geworden kleding en skischoenen in de droogruimtes achterlaten (trockenraum) om s’morgens, na het wassen en scheren de ski­schoenen gelijk mee te nemen naar de caravan. Even langs de winkel voor knisper verse broodjes, om na een heerlijk ontbijt te beginnen aan een nieuwe stralende dag in de sneeuw.


Voor meer vragen of info verwijs ik u graag naar het contact op deze website, waar u rechtstreeks vragen kunt stellen over winterkamperen.


A.J.M Beersma.



amj.beersma@kpnmail.nl

info@kampeerkok.nl



Artikel geschreven in 1990. Revisie 2015

Materiaalijst

Auto

  • Sneeuwkettingen

  • Huishoudhandschoenen

  • Wielkeggen

  • Schaarkrik

  • Schep

  • Wintertent en stokken

  • Plankjes

  • Zaklantaarn

  • Wasborstel op steel

  • Ruitensproeivloeistof

  • Ventilatorriem (reserve)

  • Reserve autolampjes

  • Föhn of verfstripper

  • Startkabels

  • Siliconenspray

  • Ducktape

Caravan

  • Verlengstukken schoorsteen

  • Extra gasdrukregelaar

  • Gasslang (verlenging)

  • Stuk schuimplastic

  • Winterpennen

  • Skirek (als extra)

  • Klauwhamer

  • Kleine bijl

  • Emmer

  • Verlengsnoer

  • Sneeuwschuiver

  • Extra tentstokken (bij leegstand)

  • Aluminium trapje (meestal op camping)

  • Foto/Videocamera/TV/Radio